tiistai 3. syyskuuta 2019

Liikkumiskyselyn antia osa 1

Saimme Haagan ja Kannelmäen alueella kulkeville suunnattuun liikkumiskyselyymme noin 5200 vastausta, jotka kattoivat varsin tasaisesti koko suunnittelualueen. Kyselyyn oli mahdollista vastata 15.8.–1.9.2019. Kiitos suuresta vastausmäärästä!

Liikkumiskysely keskittyi erityisesti nykyisten linjojen 40–43 liikennöintialueelle ja kyseisten linjojen nykyisin tarjoamiin yhteyksiin. Osa saaduista vastauksista käsitteli poikittaisyhteyksiä, joista teetimme vastaavanlaisen kyselyn jo viime syksynä osana Helsingin poikittaislinjojen kehittämissuunnitelmaa. Viimesyksyisen kyselyn tuloksia hyödynsimme laajasti jo poikittaislinjastoa suunnitellessamme.

Noin 1800 vastaajaa antoi meille myös vapaamuotoista palautetta. Luimme kaikki kommentit läpi. Kiitos niistä! Tietyt asiat ja teemat toistuivat suuressa joukossa vastauksia. Käymme liikkumiskyselyn vastauksia läpi muutamassa postauksessa; tässä on ensimmäinen osa.

Lämpökartta kotien sijainneista kartalla. Vastauksia kattavasti suunnittelualueelta Haagasta Kuninkaantammeen.
Vastaajien merkitsemät kodit kattavat hyvin koko suunnittelualueen eli Etelä- ja Pohjois-Haagan, Lassilan, Kannelmäen, Kaarelan, Hakuninmaan, Maununnevan ja Kuninkaantammen. 
Saimme liikkumiskyselyyn vastauksia hyvin eri ikäryhmiltä, esimerkiksi 65 vuotta täyttäneiltä noin 400 kappaletta.

Eniten vastauksia ikäryhmässä 30-44, sitten 45-64, sitten 18-29. Sen jälkeen 65 vuotta ja enemmän ja selvästi vähiten vastauksia alle 18-vuotiailta.
Liikkumiskyselyyn vastasi hyvin eri ikäryhmien edustajia.
Kyselyyn vastanneiden työ- ja opiskelupaikat sijoittuvat Helsingin keskustan lisäksi muun muassa Vallilaan, Pasilaan, Pitäjänmäelle sekä Mannerheimintien varteen.

Lämpökartalla esitetty työ- ja opiskelupaikkojen sijoittuminen pääkaupunkiseudulle.
Liikkumiskyselyn vastaajien merkkaamat työ- ja opiskelupaikat kartalla.
Vapaa-ajan paikat näyttävät sijoittuvan vastaajien omille asuinalueille sekä Helsingin keskusta–Meilahti-akselille, Kallioon sekä Talin ja Pirkkolan liikuntapuistoon.

Lämpökartalla esitetty vastanneiden merkkaamat vapaa-ajan paikat pääkaupunkiseudulla.
Liikkumiskyselyn vastaajien merkitsemät vapaa-ajan paikat.
Kysymykseen ”Kuinka hyvin alueen joukkoliikenne palvelee tällä hetkellä matkustustarpeitasi?” vastanneiden mukaan joukkoliikenne palvelee hyvin. Asteikolla 1–5 keskiarvoksi muodostui 3,86.

Bussilla Elielinaukiolle vai Kamppiin?


Yksi keskeisimmistä aiheista liikkumiskyselyssä on ollut Haaga–Kannelmäki-alueen linjojen päätepysäkki keskustassa sekä ajoreitti Töölössä. Molemmilla päätepysäkeillä, Elielinaukiolla ja Kampilla, on omat kannattajansa. Osa vastaajista totesi, että bussi voisi mennä Kamppiin, kun rautatieaseman ympäristöön pääsee nopeammin junalla. Osa taas koki, että Kamppi on syrjässä keskustasta. Toisaalta moni vastaaja koki, että kumpi vain päätepysäkki palvelisi matkustamista kutakuinkin yhtä hyvin. 

Enemmistö haluaa päätepysäkin ennemmin Elielinaukiolle kuin Kamppiin. Mutta monelle käy kumpikin vaihtoehto.
Useimmille vastaajille Elielinaukio on mieluisin keskustan päätepysäkki, mutta lähes yhtä moni katsoo, että Kamppi ja Elielinaukio palvelevat matkustustarpeita suunnilleen yhtä hyvin. 
Varsin monet toivoivat silti, että sekä Kannelmäestä että Haagasta olisi jatkossakin vaihdottomat yhteydet sekä Mannerheimintietä Elielinaukiolle että Töölön läpi Topeliuksenkatua ja Runeberginkatua pitkin Kamppiin. Tällöin vaihdoton yhteys olisi olemassa tarpeen mukaan molempiin kohteisiin. Joissakin vastauksissa tuotiin esille, että Kamppi on terminaalina miellyttävämpi ja erityisesti öisin turvallisempi kuin Elielinaukio, missä osan mielestä on toisinaan rauhatonta ja sotkuista. 

Tarkemmassa suunnittelussa tulemme vielä tarkemmin pohtimaan Ruskeasuon suunnalta keskustaan tulevan bussiliikenteen jakautumista reiteille Mannerheimintie–Elielinaukio ja Töölö–Kamppi. Jo aiemmin päätetyn runkolinjan 200 lisäksi Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa olemme esittäneet runkolinjojen 300 (Vihdintie) ja 400 (Hämeenlinnanväylä) perustamista, joten jatkossa voisi olla mahdollista tarjota tiheä yhteys Ruskeasuolta keskustaan molempia reittejä. Tällöin Mannerheimintien pohjoispäässä olisi aina mahdollista helposti vaihtaa Kamppiin menevästä bussista Elielinaukiolle menevään bussiin tai päinvastoin.

Tässä oli ensimmäinen katsaus liikkumiskyselyn tuloksiin. Julkaisemme lisää vielä tällä viikolla!

3 kommenttia:

  1. Mielestäni molemmat reitit, sekä Mannerheimintie-Elielinaukio, että Topeliuksenkatu-Kamppi ovat tärkeitä ja ne tulisi säilyttää vaihdottomina suorina yhteyksinä Etelä-Haagasta keskustaan. Molemmat näistä reiteistä palvelevat matkustajia oikein hyvin, (riippuen tietenkin määränpäästä).

    Perinteinen reitti Mannerheimintien kautta Elielinaukiolle palvelee paremmin kuitenkin selvästi suurempaa osaa matkustajista, joten se tuleekin ensisijaisesti säilyttää vaihdottomana.

    En myöskään tulkitsisi vastauksen "kumpikin palvelee yhtä hyvin" tarkoittavan pelkästään sitä, että kumpi vain käy, vaan se voi yhtä hyvin tarkoittaa sitä, että molemmat reitit ovat yhtä tärkeitä ja että ne molemmat tulisi säilyttää.

    VastaaPoista
  2. Minä tulkitsen vastauksia niin, että suurin osa vastanneista haluavat pitää yhden tiheän linjan Mannerheimintietä Elielinaukiolle, sekä toisen, ehkä harvemmin kulkeva, linja Topeliuksen-Runeberginkatua Kamppiin. E:n linja vie nopeinta olemassa olevaa reittiä keskustaan, ja myös Ruskeasuolle, Meilahteen sekä Töölön Mannerheimintien varteen. Näille alueille vaikuttaa olevan suurinta kysyntää. K:n linja vie puolestaan Töölön sisälle, sekä esim Töölön torille, ja myös antaa mahdollisuuden kätevään vaihtoon linjoihin 14 sekä 18 Punavuoreen ja Eiraan. Ajo Mannerheimintieltä Kamppiin on selvästi hitaampi, kuin ajo Mannerheimintieltä Elielinaukiolle, ja onhan E enemmän ydinkeskustassa kuin K.

    VastaaPoista
  3. Kamppi on odotus paikkana ja vaihtopaikkana ehdottoman ylivoimainen Elielinaukioon. Isoin ero on, että ruuhka-aikana Mannerheimintie elielille on huomattavasti nopeampi kuin Topeliuksenkatu ja Runeberginkatu. Jos ja kun voisi valita, menisin mieluusti nopeimmalla, eli ruuhka-aikoina suosin Elielinaukion linjoja ja muina aikoina Kampin (42). Olisi tosin hyvin epäjohdonmukaista muuttaa yksittäisen linjan määränpäätä kellonajan mukaan. Kampissa on vain etenkin huonon sään ja yöaikaan mukavampi paikka ja ehkä jopa nopeampi liikennöitävä

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.