perjantai 8. marraskuuta 2019

Kooste linjastoluonnoksen palautteista

Olemme nyt käyneet kaiken linjastoluonnoksesta saadun palautteen läpi. Kiitos vielä ahkerasta kommentoinnista kaikille! Tässä pientä koostetta, mitä aiheita palautteet koskivat:

Keskeisimmät palautteet Haaga–Lassila

  • Toivottiin yhteyttä Haagasta Töölön läpi Kamppiin.
  • Yhteydet Lassilasta Haagan ja Töölön suuntaan. Toivottiin muun muassa yhteyttä Haagan terveysasemalle, Meilahteen ja sellaisiin osiin kantakaupunkia, jonne ei pääse junalla.
  • Riistavuoren yhteydet puhuttivat. Esitettiin toiveita yhteydestä Meilahteen, asiointiyhteydestä Kaareen ja Haagan lähikauppoihin sekä Riistavuoren palvelukeskuksen yhteyksistä.
  • Matkamiehentien ja Nuijamiestentien yhteydet nousivat myös esille. Taustalla on linjan 63 reittimuutos, josta HSL:n hallitus on päättänyt Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelman yhteydessä huhtikuussa 2019. Lue lisää.

Bussi ajaa lähtölaituriin. Taustalla rautatieasema.
Kuvassa olevan Elielinaukion lisäksi Haagasta toivottiin bussilinjaa Kamppiin.


Keskeisimmät palautteet Kannelmäki–Hakuninmaa–Kuninkaantammi

  • Palautetta tuli Kuninkaantammen ja Hakuninmaan yhteyksien muuttumisesta vaihdollisiksi Helsingin keskustan suuntaan. Kun linja 431 voi ajaa Kuninkaantammen alueen läpi, niin vaihdoton yhteys palautuu Kuninkaantammesta kulkeville.
  • Linjojen 42 ja 52 reiteistä Kannelmäessä tuli palautetta.

Muuta palautetta

  • Linjan 51 poistuminen herätti kritiikkiä ja kyselyitä. Linjan 51 lakkautuksesta on tehty päätös siis huhtikuussa 2019, jolloin HSL:n hallitus hyväksyi Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelman. Linjastoluonnokset olivat kommenteilla marraskuussa 2018 ja helmikuussa 2019. Lue lisää.

Mitä seuraavaksi?


Tarkastelemme vielä linjastoa saamamme palautteen perusteella. Pohdimme muun muassa palautteissa esiin nostettujen asioiden merkittävyyttä sekä sitä, millaisina palautteissa tärkeinä pidetyt yhteydet toteutuvat uudessa linjastossa. Pyrimme viimeistelemään linjaston lähiviikkojen aikana. 

10 kommenttia:

  1. Kyllä hyvin on ollut piilotettuna linjaa 51 koskevat lakkautussuunnitelmat. Se ON todella hyvä poikittainen linja. Vastaavaa ei suunnitelmissa näy. Ainahan päätöksen voi pyörtää! Haluaisin HSLn julkaisevan millä perusteilla lakkautus tehtiin. Jos ilta-aikaan ollut hiljaisempaa, niin olisihan sieltä voinut harventaa vuorojen kulkua.

    VastaaPoista
  2. 51 lakkautus oli osa poikittaislinjaston uudistusta. Käy lukemassa perusteet poikittaislinjaston uudistuksen blogista. Ei ne piilossa ole, vaan juuri siellä missä niiden kuuluukin olla.

    VastaaPoista
  3. Vaihdoton yhteys Kuninkaantammesta keskustaan on toiveena myös aikana, jolloin 43 lopettaa ja uusi liittymä Hämeenlinnantieltä joskus (toivottavasti) valmistuu. Voisiko 431 ajaa Kuninkaantammen kautta? Matka-aika tuskin on pidempi kuin nyt esim. ruuhka-aikana, jollin jono seisoo kehä I eteenpäin pohjoiseen. Hienot julkisen liikenteen tiet rakennettu Hakuninmaalta Kuninkaantammeen, aika vähällä käytöllä, jos yksi bussi liikennöi?

    VastaaPoista
  4. Kun kerran 51 idioottimaisesti lopetetaan, niin miten Pohjois-Haagasta pääsee jatkossa kätevästi Vallilaan töihin?? Omalla autolla ilmeisesti. Pyydän päättäjiä vielä harkitsemaan 51 säilyttämistä. Miettikääs sitä kun Teidän asuinalueen bussilinjoja samalla tavalla mullistettaisiin, tuntuisiko mukavalta. Ei varmaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Junalla Pasilaan ja vaihto ratikkaan.

      Poista
    2. Juna-asemalle on kävellen matkaa n. 15. Bussi sinne ei ole vaihtoehto!!! Kaksi vaihtoa on tuskin kovin kätevää tai mukavaa. Kaikki eivät asu juna-aseman lähellä. Haloo!

      Poista
  5. Hyvä HSL, toivottavasti jatkossa liikkumiskyselyistä sekä linjastosuunnitelmista tiedotetaan yleisemmin, ei esim. vain bussin etuyläosassa juoksevana tekstinä, vaan vaikka Helsingin ilmaisissa paikallislehdissä.Tiedän monia, työssäkäyviä,nuoria koululaisia, ikäihmisiä nettiaktiivisiakin, joille esim Haagan linjastosuunnitelma on tullut täytenä yllätyksenä. Myös linjan 51 lopetus. Julkisilla liikkuvia ei ole tavoitettu riittävästi. On hyvä että Haagan osalta palaute on huomioitu, siitä kiitos.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      ja kiitos viestistäsi. Olemme pyrkineet tiedottamaan Haagan linjastosuunnitelmasta mahdollisimman laajasti. HSL:n omista kanavista on tosiaan hyödynnetty bussien sisällä olevia näyttöjä, hsl.fi-sivua, uutiskirjeitämme ja sosiaalisen median kanavia. Tämän lisäksi olemme tiedottaneet asuinaluiden asukasyhdistyksiä. Olemme myös lähestyneet eri medioita tiedotteilla sekä erillisillä yhteydenotoilla. Valitettavasti Haagan linjastosuunnitelma ei ole kiinnostanut montaakaan mediaa. Katsotaan, miten voisimme parantaa seuraavien linjastosuunnitelmien tiedotusta!

      Poista
  6. Tarkemmin karttoja katsellessa huomasin että tulette huonontamaan 37 ja 42 ruuhka-ajan vuoroväliä että 37 17min ja 42 16min välein. Nykyinen "12min vuoroväli" ei pidä edes paikkaansa ajavat nykyisin noin 14min välein. Toisin sanottuna linjojen vuoroväliä tullaan harventamaan kun 41 säilytetään jota ajetaan 12min välein. Kun tämä linjasto aloittaa niin silloin linjat 37 41 ja 42 aikatauluissa on tämä luvattu 12min vuoroväli tasan 12min välein eikä niin että kerran tunnissa on 12min muuten noin 14-17min välein ruuhkassa. 41 olisi voinut jättää ajamaan 20min välein kokoajan.

    VastaaPoista
  7. Toivoisin, että Hakuninmaalta pääsisi keskustaan ilman vaihtoja. Tämän vuoksi en tykkää, että 43 lopetetaan. Uutta tulevaa 431 ei lasketa, koska se menee Kuninkaantammelta eikä Hakuninmaalta. Jos asuu Perhekunnantien varrella, yhteydet huononevat huomattavasti.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.