keskiviikko 11. syyskuuta 2019

Liikkumiskyselyn antia osa 3

Käymme tässä postauksessa läpi viimeisen katsauksen liikkumiskyselyn vastauksiin. Aiemmat postaukset löydät täältä: osa 1 ja osa 2.

Kauppakeskus Kaaren yhteydet


Kauppakeskus Kaari nousi kyselyssämme selvästi yhdeksi keskeisimmäksi suunnittelualueen asiointi- ja vapaa-ajan kohteista. Nykytilanteessa Kaaren ohitse Kantelettarentietä ajavat linjat 41, 43 ja 56. Lisäksi Kaaren yhteyksiä palvelevat Hämeenlinnanväylän seutubussit, Kehä I:n poikittaislinjat 54 ja 553 sekä lähibussit 31, 32 ja 36. Haagan läpi Kannelmäkeen ajavilla linjoilla 41, 43 ja 56 keskimääräinen vuoroväli on tiheä, mutta bussit tahdistuvat nykyisin usein huonosti, jolloin useampi bussi saattaa ajaa hyvin lähekkäin ja sen jälkeen seuraa pitkä odotus. Poikittaislinjaston muutokset parantavat tilannetta siten, että linjat 52 ja 56 tarjoavat jatkossa yhteyksiä Kaareen molemmat 10 minuutin vuorovälillä.

Mies ja kassi bussipysäkillä.
Liikkumiskyselyssä vastaajia pyydettiin kertomaan muun muassa heidän vapaa-ajan kohteistaan.
Useat vastaajat nostivat kyselyssämme esiin, että yhteydet Lassilasta Kaareen ovat melko lyhyestä noin kilometrin matkasta huolimatta hankalat. Lähibussit tarjoavat yhteyksiä perille asti, mutta liikennöivät harvoin ja rajoitetusti. Linjoilla 54 ja 553K puolestaan pääsee Kehä I:lle, mistä on vielä lähes puolen kilometrin kävelymatka kauppakeskukseen. Lassilaan päin pysäkki on kuitenkin paremmin saavutettavissa, jolloin ostoksia ei tarvitse kantaa pysäkille kovin pitkää matkaa.

Matkamiehentien ja Nuijamiestentien yhteydet


Jo viime talvena keskusteluun nousivat Matkamiehentien ja Nuijamiestentien eli Haagan itäreunan yhteydet. Aiemmin tämän alueen yhteyksiä palveli linja 63, joka nyt liikennöi poikkeusreittiä siten, ettei bussi aja Nuijamiestentien Metsäläntien pohjoispuolista osuutta. Poikittaislinjastosuunnitelmassamme linjan 63 reitti linjattiin kulkemaan Hakamäentietä Ilmalan asemalle ja edelleen uuden Postipuiston asuinalueen kautta Maunulaan ja Paloheinään.

Reitti kulkee Kampista suoraan Mannerheimintielle, josta Hakamäentien kautta Pohjois-Pasilan läpi Metsälään, josta Maunulan läpi Pakilantielle, josta Paloheinäntielle.
Linjan 63 uusi reitti Kamppi–Ruskeasuo–Postipuisto–Maunula–Paloheinä. Reitti tulee voimaan aikaisintaan syksyllä 2021.
HSL:n suunnitteluohjeen näkökulmasta Matkamiehentielle ja Nuijamiestentielle ei ole välttämätöntä järjestää bussiliikennettä, koska Hämeenlinnanväylän sekä Kauppalantien, Tunnelitien ja Ilkantien bussipysäkit ovat riittävän lähellä. Santavuorentien ja Metsäläntien pysäkkien nousijamäärät ovat lisäksi olleet melko vähäisiä, arkisin keskimäärin yksi nousija per lähtö. Ainoastaan Laajasuontien pysäkillä nousijoita on ollut hieman enemmän eli arkisin yhteensä noin 150 nousijaa päivässä ja keskimäärin 2,2 nousijaa per lähtö. Näistä pysäkeistä Metsäläntien pysäkin läheisyydessä ei ole asutusta. Myöskin Santavuorentien pysäkin läheisyydessä asutusta on varsin vähän ja näistäkin osalle Ilkantiellä kulkevat bussit ovat yhtä lähellä.

Pohdimme suunnittelun edetessä tarkemmin Matkamiehentien ja Nuijamiestentien alueen yhteystarpeita. Haaga-Helian kampuksen osalta liikkumiskyselyssä nousi esiin myös toive paremmista yhteyksistä Huopalahden asemalle, mistä on hyvät jatkoyhteydet eri puolille Helsinkiä ja muuta pääkaupunkiseutua.

Muita poimintoja liikkumiskyselyn vastauksista


Useissa vastauksissa harmiteltiin toimimattomia tai puutteellisia poikittaisyhteyksiä. Joitakin epäkohtia saamme ratkaistua jo keväällä hyväksytyn poikittaislinjaston kehittämissuunnitelman muutoksilla. Esimerkiksi linja 52 luo monia kaivattuja yhteyksiä tiheällä vuorovälillä ja myös linjan 56 vuoroväli tihenee. Iloksemme voimme muuten todeta, että linjalla 56 alkoi viikonloppuliikenne jo elokuussa – tätä kun monissa kommenteissa toivottiin. Samalla myös arkiliikenteen vuoroväli hieman tiheni.

Runkolinja 550 on lähivuosina Raide-Jokerin rakennustöiden takia valitettavasti monin paikoin poikkeusreitillä, mutta Raide-Jokeri-pikaratikka tulee valmistuessaan tarjoamaan tiheästi kulkevan ja laatutasoltaan nykyistä bussiliikennettä paremman poikittaisen runkoyhteyden. Linjaa 54 emme käsitelleet keväällä valmistuneessa poikittaislinjastosuunnitelmassamme. Mutta linjan 54 myöhäisillan ja viikonlopun liikennöintiä toivottiin tässä kyselyssä ja vastaavia toiveita on tullut meille muidenkin kanavien kautta. Linjan 51 reitin säilymistä jatkossakin toivottiin, mutta se edellyttäisi merkittävää lisärahoitusta joukkoliikenteeseen. Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelmaan voit tutustua täällä.

Mies, tyttö ja poika urheilukentän vieressä.
Liikkumiskyselyn vastaajat kertoivat viettävänsä vapaa-aikaansa liikunnan ja urheilun parissa.
Yksi tärkeimmistä vapaa-ajan kohteista liikkumiskyselyssämme oli Pirkkolan liikuntapuisto (muun muassa uimahalli). Pyrimme mahdollisuuksien mukaan huomioimaan Pirkkolan yhteydet tässä suunnitelmassamme, mutta yhteyksiä tulee joka tapauksessa tarjoamaan tulevaisuudessa ainakin Raide-Jokeri.

Näin suunnittelu etenee seuraavaksi


Liikkumiskyselystä saimme paljon arvokasta tietoa suunnittelualueella asuvien ja esimerkiksi työssäkäyvien liikkumistarpeista. Tulevina viikkoina käymme läpi kyselyn antia ja muita lähtötietoja, kuten nousijamääriä sekä asukas- ja työpaikkatietoja, ja jatkamme linjaston luonnostelua. Monia ideoita meille muodostui jo viime talvena poikittaislinjastoa suunnitellessamme, mutta nyt meillä on käytettävissämme kattavammat lähtötiedot suunnittelua varten.

Nyt on kaikki liikkumiskyselyn tulospostaukset julkaistu. Mitä mieltä olet? Jätä kommentti.

22 kommenttia:

  1. Hm, ainakin Etelä-Haagan osalta jäi aika ohueksi tämä katsaus. Nimenomaan Etelä-Haagasta poistuvia poikittaisia yhteyksiä, sekä esim Laajasuontien pysäkin yhteyksien poistamista on paljon harmittanut (muiden aiheiden lisäksi), mutta aika vähän tietoa tuli siitä. Kuten aiemmin: aika suuri osa Etelä-Haagaa sijaitsee suhteellisen kaukana Huopalahden asemasta, se on kaukana lännessä.

    Vahva runkolinja pohjois-eteläsuunnassa, joka veisi keskustaan, Kaareen sekä poikittaislinjoihin voisi paikata tilannetta.

    VastaaPoista
  2. Mulle tuli muuten hassu idea, kun mietin Matkamiehentietä/Nuijamiestentietä.

    Mitä jos kulkisi paikallislinja: Matkamiehentie-Kivihaan pysäkki Hämeenlinnanväylällä-Ruskeasuonvarikko Vihdintie länteen-Haagan paloasema-Haagan tori-Matkamiehentie-Nuijamiestentie-Eliel Saarisen tien liikenneympyrästä ympäri ja siitä edelleen etelään uutta kierrosta.

    Tämä lyhyt ja ruuhkia välttävä linja voisi auttaa monia pohjois-etelälinjojen sekä poikittaisliikenteen äärelle.

    Varmaan mahdoton toteuttaa, mutta tulipa mieleen.

    VastaaPoista
  3. Linja 54 viikoloppu liikenöinti olisi toivottavaa. Matkamiehentien ja Nuijamiestentien yhteydet voisi hoitaa joko linja 41 tai sitten lähilinja 32 voitaisiin muuttaa Pohjois haagan asema - Matkamiehentie ja Nuijamiestentie - Ruskeasuo välille. kulkemaan ma-pe 8-20 la 9 -18 30min välein. linja 33 pitäisi muutta kulkemaan etelä haagassa linja 41 reittiä pitkin Huopalahden asemalle, silloin linjan 41 korvautuisi Etelä-haagassa.

    VastaaPoista
  4. Ainakin Etelä-Haagan osalta olikin jo ennalta arvattavissa, että tälläkään kyselyllä ei tule olemaan mitään todellista vaikutusta jo tehtyihin suunnitelmiin. Laajat kokonaisuudet ja kustannusraamit oli jo valmiiksi päätetty, joten ainoastaan joitakin pieniä yksityiskohtia on enää tässä vaiheessa mahdollista tarkistaa.

    Lopputuloksena voidaankin todeta, että näiden suunnitelmien myötä Etelä-Haagan joukkoliikenneyhteyksiä tullaan selvästi karsimaan. Alueen eteläisestä ja itäisestä osasta karsitaan poikittaisyhtedet Munkkivuoren ja Oulunkylän suuntaan (linja 52) sekä Pirkkolan, Maunulan, Pakilan ja Paloheinän suuntaan (linja 63). Ilmeisesti myös suora yhteys Kaareen ja Huopalahden asemalle tulee poistumaan (linja 41). Myös Keskustan suuntaan meneviä linjoja vähennetään merkittävästi ja ne korvataan yhdellä linjalla, joka tulee kaiken lisäksi kulkemaan epäedullisempiin paikkoihin loppupäissään, eli Lassilan asemalle ja Kampin terminaaliin Kaaren ja Elielinaukion sijaan.

    Onkin hieman hassua, että yhteenvedossa kerrotaan juuri näiden poistettavien yhteyksien paranevan tai vähintäänkin pysyvän ennallaan. Jäänkin tässä innolla odottelemaan seuraavaksi julkaistavaa statistiikkaa karttoineen, joissa näiden karsittavien yhteyksien todistetaan todellisuudessa parantuvan merkittävästi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kyllä usko , että Etelä-Haagalaisten yhteysiä huopalahden asemalle tai kaareen oltaisiin viemässä. Linja 33 menee jatkossa huopalahden asemalle. Linja 40 voisi mennä kaareen linja 41 reittiä. kamppiin on parempi kun Elielinaukio tule ruuhkaiseksi runkolinjojen myötä.

      Poista
    2. Minä puolestani en kyllä usko, että Elielinaukiosta tulee ruuhkainen uusien runkolinjojen myötä — ainakin Hämeenlinnanväylän osalta lähtöjä on vähemmän tunnissa, kuin nyt, ja runkolinja pystyy myös käyttämään yhtä lähtölaituria monen sijaan. Vihdintien lähtömäärä säilynee nykyisenä, kun väylälle tulee kahta runkolinjaa. Eli vähemmän ruuhkaa kuin nyt. Ei mitään vikaa Kampissa, mutta Rautatienkadut hidastavat kyllä linjoja melkoisesti, varsinkin ruuhka-aikaan. Elielinaukion reitti välillä useitakin minuutteja nopeampi.

      Poista
  5. Jos/kun linja 41 poistuu ja tuleva runkolinja tulee kaavaillulle reitille Kauppalantie-Tunnelitie-Ilkantie-Näyttelijäntie-Kaupintie-Pohjois-Haagan asema, niin suora yhteys esim. Haagan torin kulmilta Huopalahden asemalle ja Kaareen tulee väistämättä poistumaan.
    Paloaseman luota Riistavuorenkujalle harvalla vuorovälillä ja vain arkisin kulkeva lähilinja 33 ei tule korvaamaan linjan 41 luomaa yhteyttä Huopalahden asemalle mitenkään, (kävelymatkaakin tulisi nykyisen n. 200 m lisäksi vielä n. 700 m).

    VastaaPoista
  6. Ihmetyttää miksi näitä kommentteja pyydätte kun selvästi niillä ei ole mitään vaikutusta. Olette suunnitelman tehneet ja piste. Ikäväkseni se tarkoittaa asuinalueeni jättämistä ilman toimivaa joukkoliikennettä. Puhun Etelä Haagan itäisestä kulmasta, miten voi olla mahdollista että Helsingin keskustassa A-alueeksi listatusta paikasta viedään se ainoa linja pois sekä keskustaan että myös poikkisuunnassa.
    Suunittelette teemalla, kellä paljon on sillä lisää annetaan, kellä taas ei ole ennestään siltä otetaan se viimeinenkin pois.

    VastaaPoista
  7. kopioitu suunnittelijoiden tekstistä:
    Pohdimme suunnittelun edetessä tarkemmin Matkamiehentien ja Nuijamiestentien alueen yhteystarpeita. Haaga-Helian kampuksen osalta liikkumiskyselyssä nousi esiin myös toive paremmista yhteyksistä Huopalahden asemalle, mistä on hyvät jatkoyhteydet eri puolille Helsinkiä ja muuta pääkaupunkiseutua.
    Matkam.-Nuijam.teiden yhteystarpeiden pohdintaan vastaan, seudulla asuvilla ja asiolla käyvillä on iso tarve hyviin joukkoliikenne yhteyksiin (aivan kuten muihin osiin Haagaa kerrotte tulevan). Kiinnitti huomiota myös toive parammista yhteyksistä Huopalahden asemalle, nythän niitä ei ole ollenkaan, ellei kävelyä lasketa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä- kaikki halutaan väkisin juniin koska kaupungin vihreä johto täynnä auton vihaajia eli busseillakaan ei saisi enää kulkea töihin vaan kävelymatkat ja matka-ajat pidennetään vaikka väkisin...

      Ja aivan naurettava ajatus, että Etelä-Haagan kapeilla kaduilla alkaisi vielä liikkua jokin shuttle-bussi; Haaga-Helia- Huopalahden asema... kun siis esim. 63 kulku Haagan läpi ruokkii Haaga-Heliaa, ammattikoulua ja Nuijamiestentiellä asuvia

      Poista
  8. Ei pelkät pysäkiltä nousut kerro koko totuutta, pitäisi tietää myös bussista pois jäämiset, näin varsinkin linja 63 Laajasuon pysäkin kohdalla. Useasti keskustaan päin menee sillä bussilla joka sopii parhaiten määränpäähän tai kellonaikaan. Keskustasta Haagaan tullessa linja 63 on ainoa toimiva vaihtoehto. Hämeenlinnanväylää kulkevat linjat eivät ole todellinen vaihtoehto, Metsäläntien pysäkiltä on hyvin hankala kulku päästäkseen Etelä Haagaan. Toivon suunnittelijoilta avointa mieltä vastaanottamaan myös meidän huolemme joukkoliikenteellä liikkumisesta. Lukiessani blogia ikäväkseni haistaa haluttomuutenne asian suhteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo 63:n poistuminen, ja että sitä ei edes yritetä paikata tässä suunnitelmassa, on todella surkeaa toimintaa! Hämeenlinnanväylää kulkevat bussit eivät ole vaihtoehto, kun pysäkille/-ltä pitää kävellä jopa kilometri.

      Poista
    2. Hei, ja kiitos kommenteistanne. Linjaa 63 korvaavia yhteyksiä tulee olemaan myös Kauppalantiellä, Tunnelitiellä ja Ilkantiellä eli nykyisen linjan 40 käyttämillä pysäkeillä. Etelä-Haagan itäreunan asutus sijaitsee 400 metrin säteellä linjan 40 pysäkeistä, joten lähimmälle muun linjan pysäkille ei pitäisi tulla kilometrin kävelymatkaa, vaikka Nuijamiestentiellä ei bussilinjaa kulkisikaan.

      Poista
    3. Reittiopas antaa eri kävelymatkoja pysäkeille kun suunnittelija.

      Poista
  9. Kulkuyhteyden Nuijamiestentien ympäristöstä jäävät tämän ja poikittaisyhteyksien suunnitelman myötä aivan surkeiksi. Jos ei halua kävellä kilometriä junalle, kävelet saman verran Hämeenlinnanväylän pysäkeille.

    VastaaPoista
  10. Ihmetyttää, miksi suunnittelijat väen väkisin haluavat huonontaa niin radikaalisti Nuijamiestentien kulman liikenneyhteydet (pitkittäis ja pokittais) kommentoijien runsaasta palautteesta huolimatta. Eikö joukkoliikennettä pitänyt sujuvoittaa....

    VastaaPoista
  11. Epäreilua, muualle Haagassa halutaan järjestää hyvät toimivat yhteydet (on toki hyvä ) ja yksi alue halutaan jättää kokonaan ilman yhteyksiä poistamalla olemassa olevat, korvaamatta niitä mitenkään

    VastaaPoista
  12. Se on varmasti nyt tullut Hsl:lle kaikinpuolin selväksi, että vaihtojen lisääntymistä ei kukaan matkustaja kaipaa . Ihmiset kaipaavat lähellä olevia pysäkkejä ja suoria vaihdottomia yhteyksiä .
    Ymmärrän täysin Haagalaisten/Lassilalaisten kritiikin.
    Itseäni koskettaa bussin 52 älyttömät reittimuutokset . Munkkivuoresta/talista yms.päästäkseen jatkossa Kustaankartanoon, Oulunkylään, Koskelan sairaala-alueelle jne. Tulisi jatkossa vaihtaa bussia kaksi kertaa (joista toinen vaihto lisäksi johonkin uuteen bussi 53, joka liikennöisi 20 min.välein ja myöhään ei ollenkaan) . Tajuatteko, että ihmiset joutuvat käymään töissäkin ja noilla alueilla on paljon hoitoalan työpaikkoja .
    Haagan, Kannelmäen ja Munkkivuoren joukkoliikenne on ollut täysin toimivaa ja nyt uudet nuoret liikennesuunnittelijat haluavat tulla sotkemaan koko paketin .
    Henkilökohtaisesti

    VastaaPoista
  13. Siis oikeastiko-
    meiltä etelähaagalaisilta vietiin jo 63 kun se siirrettiin menemään Kamppiin.

    Ja nyt siis poistettaisiin sekä 41 ja 63 kulkemasta Etelä-Haagan läpi ja vain tupaten täynnä oleva 40 kulkisi vain sitä yhtä reittiä- Kamppiin ei pääsisi enää suoraan- ja alue täynnä vanhusten hoivakoteja...

    Tätähän ei saa tehdä - Toinen bussilinja pitää olla, mikä menee Kamppiin
    Onko jossain jo adressi vireillä...

    VastaaPoista
  14. Ja miten linja 63 voidaan poistaa kulkemasta Etelä-Haagan reunaa, jolloin tulevaisuudessa kääntyessään Hakamäentielle kohti Areenaa ei palvele juuri ketään- sillä siellähän ei asu ketään vaan pelkkää VR:n ja Transpointin ja muiden firmojen konttoreita ja varastoalueita, mihin tullaan töihin autoilla, ja mihin pääsee parhaiten junalla Ilmalaan-- eli huonontaa liikkumista paljon itäänpäin- Etelä-Haagasta ei pääse ilman vaihtoa Pakilaan ja Maunulaan, vanhukset eivät pääse Uuranlehtoon. Ja siis pitää päästä ilman 10-15 min vaihtamista jolloin matka-aika pitenee...
    Talvella 63:lla pääsi suoraan suksien kanssa hiihtämään Paloheinään

    VastaaPoista
  15. Ja miksi yritetään väkisin tehdä entisten sujuvien bussiyhteyksien tilalla matka-aikaa lisääviä vaihtoja.... ei mitään logiikkaa suunnittelussa- taitaa olla vaan tarkoitus pidentää ja hankaloittaa varsinkin ihmisten työmatkoja

    Ja vielä näin pienessä kaupungissa, missä suunnittelun pitäisi olla aika helppoa

    VastaaPoista
  16. älkää tehkö mitään muutoksia, nykyinen toimii vallan mainiosti, itse käyn koulua meilahdessa, joten nykyisen linjaston avulla kannelmäestä/hakuninmaalta meno meilahteen on helppoa ja huoletonta. Kaikki eivät halua keskustaan, osa haluaa vaikka kannelmäestä hakuninmaalle, se on 2km matka ja siinäkin pitäisi joutua vaihtamaan bussia, ÄLYTÖNTÄ PASKAA HSL. HAKEUTUKAA HOITOON.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.