torstai 5. syyskuuta 2019

Liikkumiskyselyn antia osa 2

Jatkamme liikkumiskyselyn vastausten läpikäyntiä tässä postauksessa. Aiemmin esitellyt tulokset löytyvät täältä.

Toiveissa parempia liityntäyhteyksiä junalle


Monissa vapaamuotoisissa kommenteissa tuotiin esille, että Haaga–Kannelmäki-alueelta puuttuvat sujuvat liityntäyhteydet asemille. Esimerkiksi Kuninkaantammesta Kannelmäen asemalle pääsee linjalla 43, jonka aikataulut eivät monesti osu yhteen junien kanssa. Samoin yhteydet Huopalahden asemalle, joka on keskeinen raideliikenteen solmukohta, koettiin hankaliksi. Osittain tähän ongelmaan saatiin ratkaisu jo Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelmassa, jossa nykyisten linjojen 52 ja 552 tilalle päätettiin muodostaa uusi linja 52 reitille Kannelmäki–Pohjois-Haaga–Huopalahden asema–Munkkivuori–Munkkiniemi–Otaniemi.

Kartalla esitetty linjan 52 uusi reitti Kannelmäestä Otaniemeen.
Linjan 52 uusi reitti Kannelmäki–Pohjois-Haaga–Huopalahden asema–Munkkivuori–Munkkiniemi–Otaniemi.
Linjan 52 on tarkoitus kulkea tulevaisuudessa aamusta alkuiltaan asti 10 minuutin vuorovälillä ja hiljaisempinakin ajankohtina 15 minuutin välein, jolloin liityntäyhteydet muun muassa Huopalahden asemalle toimivat selvästi aiempaa sujuvammin. Tavoitteenamme on toteuttaa sekä Helsingin poikittaislinjaston että tämän nyt meneillään olevan Haagan linjastosuunnitelman muutokset syksyllä 2021, jolloin myös Huopalahden aseman tunnelin pitäisi jälleen avautua bussiliikenteelle. (Nyt tunneli on suljettuna Raide-Jokerin rakennustöiden takia. Lisätietoa.)

Jo poikittaislinjaston muutoksia suunnitellessamme tunnistimme yhdeksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi linjan 52 reitin jatkamisen Kannelmäestä Hakuninmaan kautta Kuninkaantammeen linjan 43 sijaan. Muutamat ovat pohtineet tätä myös blogin kommenteissa ja liikkumiskyselyn vastauksissa. Linjan 52 jatke mahdollistaisi tiheät liityntäyhteydet Kuninkaantammesta Kannelmäen asemalle sekä tiheät yhteydet muun muassa kauppakeskus Kaareen ja muihin Kannelmäen palveluihin. Linja 52 voisi toimia myös tiheänä liityntä- ja asiointiyhteytenä Kannelmäen sisällä ja lisäksi se tarjoaisi tiheän vaihtoyhteyden myös Hämeenlinnanväylän seutubusseihin Kaarelantien kohdalla.

Vastaajat toivoivat nopeampia yhteyksiä


Liikkumiskyselyssämme tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi nousi vuorovälit. Lähes yhtä tärkeäksi koettiin joukkoliikenteen nopeus. Näitä kahta sivuttiin myös monissa vapaamuotoisissa kommenteissa. 

Erityisen paljon toiveita nopeammasta yhteydestä saimme Kuninkaantammen alueelta. Toisaalta moni vastaaja myös totesi, että Kuninkaantammesta selvästi nopein yhteys keskustaan on vaihtaa runkolinjalta 560 junaan Myyrmäessä. Kyseessä on yhteys, jonka käyttökelpoisuus Kuninkaantammen asukkaille parani huomattavasti kevään vyöhykeuudistuksessamme. Koko Myyrmäki–Martinlaakso-alue kuuluu nyt samaan B-vyöhykkeeseen Helsingin pohjoisosien kanssa, joten halvimmalla A- ja B-vyöhykkeillä kelpaavalla lipulla voi nyt matkustaa myös esimerkiksi Kuninkaantammesta Myyrmäkeen. Linjan 560 käyttäjämäärät reitin länsipäässä ovatkin kasvaneet selvästi viime kuukausien aikana. 

Kannelmäessäkin monet toivoivat nopeaa keskustayhteyttä bussilla, mutta aika moni myös totesi, että juna on matka-ajassa ylivoimainen, vaikka asemalle joutuisi kävelemään pidemmänkin matkan. Kannelmäen liityntäyhteyksien parantaminen varmasti sujuvoittaisi monien matkustamista. 

Tärkeimpänä vuorovälit ja nopeus. Sitten vaihtojen toimivuus ja aikataulujen luotettavuus. Sen jälkeen lähes yhtä tärkeitä liikennöintiajat ja pysäkkien sijainti.
Vastaajien mielestä tärkeimmät joukkoliikennetarjonnassa kehitettävät asiat ovat vuorovälit, joukkoliikenteen nopeus ja vaihtojen toimivuus. 
Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa olemme esittäneet linjan 431 reitin muuttamista kulkemaan Kuninkaantammen kautta, kun uusi liittymä Hämeenlinnanväylältä Kuninkaantammeen aikanaan valmistuu. Olemme suunnittelun edetessä tarkistaneet linjan 431 liikennöintiaikaa ja vuoroväliä siten, että jatkossa bussi kulkisi vain ruuhka-aikoina, mutta silloin nykyistä selvästi tiheämmällä 10 minuutin vuorovälillä tarjoten nopeat ja tiheät työmatkayhteydet arkisin aamulla ja iltapäivällä. Kuninkaantammen yhteyksiä keskustan suuntaan muina aikoina voisi nopeuttaa tarjoamalla tiheämpiä liityntäyhteyksiä Kannelmäen asemalle. Samalla muodostuisi tiheä vaihtoyhteys Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastoluonnoksessa esitetylle runkolinjalle 400, joka kulkisi Hämeenlinnanväylää pitkin.

Nopeampia yhteyksiä keskustaan toivottiin monissa kommenteissa myös Etelä- ja Pohjois-Haagassa, mutta tällä yhteysvälillä ei ole linjastosuunnittelun keinoin tehtävissä mitään kovin helppoja parannuksia. Suurimman osan matkasta bussit kulkevat jo nykyisin omilla kaistoillaan ja käytössä on muun muassa liikennevaloetuuksia. 

Vuorovälit tärkein kehittämiskohde


Vuorovälit nousivat siis tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi. Koska emme voi samanaikaisesti sekä siirtää linjoja nopeammille reiteille että tihentää vuoroväliä, pyrimme muodostamaan näistä lähtökohdista mahdollisimman toimivan linjaston, jossa tiheällä vuorovälillä liikennöivä linja on mahdollisimman monen suunnittelualueen asukkaan saavutettavissa. Esimerkiksi monien toivoma linjan 43 reitin siirto kulkemaan Hämeenlinnanväylää Kehä I:lle asti edellyttäisi uuden linjan perustamista palvelemaan Pohjois-Haagan yhteyksiä tai linjan 40 vuorovälin tihentämistä, mikä ei olisi mahdollista kustannustasoa merkittävästi kasvattamatta. 

Joissain tapauksissa lopputulos voi olla se, että tarjolla on vaihdoton, mutta hieman hitaampi yhteys sekä vaihdollinen, mutta nopeampi yhteys. Joissakin vastauksissa todettiin myös, että olisi hyvä, että kaikki Haagan läpi kulkevat bussit kulkisivat samaa reittiä, jolloin pysäkille lähtiessä ei tarvitsisi pohtia, mille pysäkille missäkin tapauksessa kannattaisi lähteä. Käytännössä tämä yksi yhteinen reitti voisi olla linjan 40 nykyinen reitti Kauppalantien, Tunnelitien ja Ilkantien kautta Näyttelijäntielle. Tuon reitin varrella 400 metrin säteellä bussipysäkeistä asuu lähes 20 000 haagalaista. Loput haagalaiset asuvatkin sitten Huopalahden aseman tai esimerkiksi Vihdintien bussien pysäkin läheisyydessä. 

Kartalla kuvattu linjan 40 nykyreitti Elielinaukiolta Mannerheimintietä pitkin Etelä-Haagan reunaa Pohjois-Haagan läpi Pohjois-Haagan juna-asemalle.
Bussilinjan 40 nykyinen reitti Elielinaukiolta Pohjois-Haagan asemalle.
Julkaisemme vielä ensi viikolla yhden postauksen liittyen liikkumiskyselyn vastauksiin ja kommentteihin. Mitä ajatuksia herää? Kysyä saa, kuten myös kertoa oman mielipiteensä kommenteissa!

15 kommenttia:

  1. Linja 43 nopeuttaminen olisi hieno uudistus ja linja 52 Kuninkaantammeen myös. voisiko linjat 41 ja 40 yhdistään yhdeksi linjaksi, silloin ei tulisi kustannuksen nousua.

    VastaaPoista
  2. Myös linjan 56 siirtämistä Kuninkaantammeen ehdotettiin. Eikö siinä sitten olisi ideaa? Tarjoaisi yhteyden Kannelmäen juna-asemalle ja sen myötä säilyisi nykyisen 43:n palvelutaso Metsäläntielle asti sitä tarvitseville. Myös linjanumerointi menisi loogisesti, kun Kuninkaantammessa liikennöisi 56 ja 560.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. seki olisi hyvä vaihtoehto ,joko linja 52 tai 56 Kuninkaantammeen :) :)

      Poista
  3. Testikommentti - ei ole tähän mennessä mennyt läpi.

    VastaaPoista
  4. Kappas vaan - siljoona kertaa olen yrittänyt kommentoida mutta mitään ei ole tapahtunut. Erään kerran kirjoitin jopa erittäin pitkän kommentin - ne helmet menivät sioille.

    Ei nyt HSL:n pitäisi käyttää tällaisia blogialustoja joissa ei Safari toimi mutta Chrome toimii. Selaimia on muitakin, DuckGoGo:ta tai Operaa en kokeillut.

    Safarilla yritin niin macOS- kuin iOS- ja iPadOS-ympäristössä.

    Näyttää toimivan myös Firefoxilla ja Microsoft Edgen macOS-versiolla - mutta ei Safarilla.

    HSL - blogitoimittaja vaihtoon, suraavassa kilpailutuksessa yleisimpien selainten (myös mobiili) tuki.

    Henkiset voimavarat ovat vähissä itse asioiden kommentointiin mutta komppaan tuota 56:n jatkamista Kuninkaantammeen. 41 on aika turha kapistus ainakin Huopalahdena aseman jälkeen. Vanhan 32:n tarvetta pitäisi palvella muuten ja Ilkantieltä eteenpäin päällekkäiset resurssit pitäisi lisätä linjalle 43.

    Haagalaisia voisi palvella perinteinen - kauppalan ajoilta oleva - linja 40, jonka uusi reitti olisi Ruskeasuo-Pohjois-Haagan asema tai sitten Kaupintietä Vihdintielle asti. Tiheä liikenne eli lyhyt vuoroväli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      ikävä kuulla, ettei kommentointi ole onnistunut ja pitkä tekstisi on mennyt harakoille. :( Nämä linjastosuunnitelmablogit on tarkoitus siirtää tulevaisuudessa hsl.fi-sivuille, mutta ennen kuin se teknisesti onnistuu, niin siihen asti käytetään tätä Blogger-palvelua. Ensisijaisesti kommentit toivotaan tänne blogiin, mutta niitä on mahdollista lähettää myös palautejärjestelmän kautta.

      Poista
    2. Joo, saman olen huomannut myös minä, vaikka kuinka olen yrittänyt, en pysty kommentoimaan Safarilla (puhelimella), ainoastaan Windowsin Edgellä. Viime keväällä pystyi puhelimella kommentoimaan aina välillä, välillä ei, mutta nyt siis ei koskaan. Jotain outoa häikkää on.

      Poista
    3. Hei,

      sain onnistumaan kommentin lähetyksen iPhonen Safari-selaimella, kun poistin eston Safarin asetuksista kohdasta: "Estä seuranta sivustojen välillä". Tämän jälkeen, kun kirjoitin kommentin, niin ilmestyi kuvatunnistus, jolla Blogger vahvistaa, ettei kyseessä ole robotti. Aiemmin, kun esto-asetus oli päällä, niin kyseistä kuvatunnistusta ei tullut. Myöskään kaikki evästeet eivät saa olla estettynä eli esto poistettava kohdasta: "Estä kaikki evästeet".

      Olisiko näistä ohjeista teille apua?

      Poista
    4. Nåja. Svenskaksi oli näköjään ”Spåra inte mellan webbplatser”. Kiitos!

      Poista
  5. Uusi yhdistetty 40 + 43 = 40 (?) olisi hyvä idea, mutta mielestäni sen pitäisi kulkea pohjoisessa Kareen ja Kannelmäkeen asti. Ehkäpä suorempaa reittiä Kannelmäen läpi aina Kuninkaantammeen asti, kuten nyt?

    VastaaPoista
  6. Ihan yleinen kysymys: Riittääkö Rantaradan sekä Martinlaakson radan kantokyky, kun yhä enemmän matkustajia ohjataan näihin ratoihin näiden uusien linjojen, sekä myös uuden Raidejokerin, sekä Länsi-Vantaan reittiuudistuksen myötä? Esim Siuntion junia vissiin jouduttiin hidastamaan (niin etteivät ihmiset ehtineet 8:ksi töihin) Pohjois-Espoon uuden liikenteen myötä, kun junien kapasiteetti Espoon Rantaradalla näköjään loppui? Rantaradan varteen rakennetaan koko ajan lisää esim Espoossa, Espoon keskustaan, Keraan jne, Huopalahden aseman ympäristöön on myös koko ajan tulossa uusia asuinrakennuksia, sama pätee myös Myyrmäen seudulle, joka tulee uudistumaan, sekä tiivistymään, aika rajustikin lähitulevaisuudessa. Mahtuuko tulevaisuudessa Huopalahden asemalta enää nousemaan junaan? Espoon Kauklahteen vievä Kaupunkirata lienee yhä tärkeämpi rakennuskohteena?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei!

      Kyllä kyytiin pitäisi mahtua, toki yksittäisissä junissa ruuhka-aikaan ei välttämättä saa istumapaikkaa, mutta niinhän se on nytkin. Lisäksi kuormitus useimmiten vähenee Pasilan jälkeen, joten seisomaan joutuu ehkä neljän minuutin ajan. Raide-Jokerilla varmaan on vaikutusta myös toiseen suuntaan niin, että useampi jää jo Huopalahdessa pois ja vaihtaa jokeriin (tällä hetkellähän se ei ole 550 poikkeusreitin takia ollenkaan mahdollista).

      Espoon kaupunkirata olisi toki tärkeä saada rakennettua, vielä ei ole rakentamispäätöstä, mutta nyt on hallitus väläytellyt vihreää valoa jo. Sinällään Huopalahden kannalta Espoon kaupunkirata ei merkittävästi vaikuta vuoroväleihin, mutta toki se tasaisi kuormituksia eri junien välillä.

      Kaupunkiradan junat liikennöivät jo nyt Helsingin ja Huopalahden välillä 5 minuutin yhteisellä vuorovälillä, ja tämän lisäksi Espoon suunnan EUY-junat kaukoliikenneraiteilla. Espoon kaupunkiradan myötä kaukoliikenneraiteiden tarjonta hieman harvenisi, mutta toisaalta kaupunkiradan junat olisivat aina kahdella yksiköllä ruuhka-aikaan (tällä hetkellä A-junat pääsääntöisesti yhdellä yksiköllä).

      Matkustajamäärien kasvaessa yksittäisiä junia voidaan myös ajaa kolmella yksiköllä – kuten jo nyt tehdään joidenkin E- ja U-junien kohdalla. Pidemmällä tulevaisuudessa kaupunkiratojen vuoroväliä voi myös tihentää 10 minuutista 7,5 minuuttiin, jolloin vuoroväli Helsinki–Huopalahti-välillä olisi 3,75 minuuttia.

      Ja mitä tulee tähän Haagan linjastosuunnitelmaan, niin sen yhteydessä ei olla massiivisesti siirtämässä matkustajia juniin.

      Poista
  7. Uskomatonta tämä suunnittelu, mikä nyt näyttää toteutuvan. Hienosti on unohdettu Lassilan asukkaat tai ne, joiden pitäisi päästä julkisilla kulkuvälineillä Pohjois-Haagan asemalle. Moni todellakin ei ole nopsa jaloistaan (ikäihmiset, lapsiperheet, liikuntavaikeuksia omaavat) ja nyt meiltä Haaga-Lassilalaisilta viedään hienosti kaikki yhteydet. Kuka ja missä vaiheessa on kysynyt Lassilassa asuvien mielipidettä - vai eikö sillä vain tässä suunnitelmassa ole väliä? Tämä muutos on lähinnä pöyristyttävä palvelujen huonontaminen, ja en ymmärrä, miten tälläistä kehtaatte esittää. Lukekaapa nyt tämänkin blogikirjoituksen otsikoita "Toiveissa parempia liityntäyhteyksiä junalle" - no ei ainakaan koske Pohjois-Haagan asemaa käyttäviä.

    VastaaPoista
  8. Tosi hienosti Lassilalaiset unohdettu kokonaan.
    Siis mikä järki poistaa Pohjoishaagan aseman bussiyhteys.
    Käsittämätöntä

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.