torstai 19. syyskuuta 2019

Kuninkaantammen ja Hakuninmaan yhteydet pohdinnassa

Saimme liikkumiskyselyssä paljon palautetta Kuninkaantammen yhteyksistä, erityisesti linjan 43 hitaudesta sekä junan kanssa yhteensopimattomista aikatauluista. Osittain samat murheet vaivaavat myös hakuninmaalaisia. Seuraavassa hieman pohdintaa Kuninkaantammen ja Hakuninmaan yhteystarpeista sekä mahdollisista ratkaisuista.

Monet Kuninkaantammen ja Hakuninmaan asukkaiden lähipalvelut (koulut, terveysasema, Kanneltalo, kauppakeskus Kaari) sijaitsevat Kannelmäessä, joka on samalla koko luoteisen Helsingin paikalliskeskus. Kannelmäki on siten monessa mielessä Kuninkaantammesta ja Hakuninmaalta katsoen kaikkein tärkein joukkoliikenteen suunta, minne yhteyksien tulisi toimia joka päivä aamusta iltaan ja mielellään nykyistä tiheämmin. Lähipalveluiden lisäksi Kannelmäessä voi myös vaihtaa junaan, joka tarjoaa nopean jatkoyhteyden niin Pasilaan ja Helsingin keskustaan kuin lentoasemalle ja Tikkurilaan.

Runkolinjan 560 oranssi bussi tulossa Paloheinän tunnelista ulos.
Runkolinjalla 560 voi matkustaa AB-lipulla Kuninkaantammesta Myyrmäkeen ja vaihtaa junaan. 560 Paloheinän tunnelilla.
Runkolinja 560 aloitti liikennöinnin syksyllä 2015 jo ennen Kuninkaantammen ensimmäisten talojen valmistumista. Alueella on siten ollut jo ensimmäisten asukkaiden muuttaessa tiheästi liikennöivä bussiyhteys, jolla on päässyt muun muassa Myyrmäkeen ja Malmille. Myyrmäen yhteyden käyttökelpoisuutta rajoitti kuitenkin tämän vuoden kevääseen asti vanha kuntarajoihin perustunut lippujärjestelmä. Matkalle kun piti olla kallis seutulippu, vaikka etäisyys ei kovin pitkä ollutkaan. Myyrmäen kautta olisi myös päässyt puolessa tunnissa keskustaan – paljon nopeammin kuin kiertelevällä linjalla 43 ja noin 5–10 minuuttia nopeammin kuin Malmilla junaan vaihtaen.

Jo Kuninkaantammen alueen rakentamista suunniteltaessa ajatuksena on ollut hyödyntää Hämeenlinnanväylälle toteutettavaa uutta liittymää, mikä mahdollistaisi Vantaanlaaksontietä ajavien seutulinjojen (tällä hetkellä linjat 415 ja 431) liikennöimisen Kuninkaantammen läpi matka-ajan hidastumatta. Liittymän rakentaminen ei ole kuitenkaan toistaiseksi edennyt, joten ainakaan ihan lähivuosina Vantaan busseista ei ole apua Kuninkaantammen keskustayhteytenä. Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmaluonnoksessa olemme esittäneet, että linja 415 poistuisi, mutta vastaavasti linjan 431 vuoroväliä tihennettäisiin nykyisestä noin puolesta tunnista 10 minuuttiin. Samalla linja 431 kuitenkin muuttuisi vain aamun ja iltapäivän ruuhka-aikoina ajettavaksi, koska kysyntää linjalle on ollut lähinnä työmatkaliikenteessä. Linja 431 voisi siis ajaa Kuninkaantammen kautta siinä vaiheessa, kun uusi liittymä on valmis.

Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmaluonnos rakentuu runkolinjojen 300 (Vihdintie) ja 400 (Hämeenlinnanväylä) ympärille. Näistä linja 400 korvaisi nykyisiä 400-sarjan seutulinjoja (muun muassa 411, 421 ja 436). Helsingin puoleisilla pysäkeillä lähtöjen määrä pysyisi aika samanlaisena kuin se nykyisin on kaikilla linjoilla yhteensä. Sen sijaan linjasto olisi huomattavasti selkeämpi ja helppokäyttöisempi, kun kaikki lähdöt ajettaisiin yhdellä joka päivä aamusta iltaan tiheästi kulkevalla linjalla. Hämeenlinnanväylällä on useita pysäkkejä Maununnevan, Hakuninmaan ja Kuninkaantammen kohdalla. Mikäli Kuninkaantammesta ja Hakuninmaalta olisi tiheä yhteys Kannelmäkeen, voisi tämä linja tarjota yhtä lailla myös käyttökelpoisen liityntäyhteyden Hämeenlinnanväylän runkolinjalle. Lisäksi runkolinjalta 560 voisi vaihtaa runkolinjalle 400 Vaskivuoren pysäkillä Kaivokselassa.

Kartalla olevat linjat: 42 Kannelmäestä suunnilleen nykyiseen tapaan Kamppiin. Linja 52 Kuninkaantammesta Otaniemeen. Linja 431 Kivistöstä Kuninkaantammen kautta Elielinaukiolle. Linja 400 Hämeenlinnanväylää pitkin Elielinaukiolle ja Martinlaaksoon ja Vantaankoskelle. Linja 560 nykyiseen tapaan Rastila-Malmi-Myyrmäki.
Hahmotelma Kuninkaantammen ja Hakuninmaan joukkoliikenneyhteyksistä. Alla kerrottu tarkemmin.
Linja 42 tarjoaisi yhteyksiä Kamppiin ja Kannelmäen asemalle suunnilleen nykyiseen tapaan. Linja 52 tarjoaisi tiheän yhteyden Kuninkaantammesta Hakuninmaan kautta Kannelmäkeen sekä edelleen Pohjois-Haagaan, Huopalahden asemalle, Munkkivuoreen, Munkkiniemeen ja Otaniemeen. Linja 431 voisi alkaa kulkea Kuninkaantammen kautta sitten, kun Hämeenlinnanväylän uusi liittymä valmistuu. Hämeenlinnanväylän runkolinja 400 tarjoaisi nopeita yhteyksiä Elielinaukiolle. Runkolinja 560 liikennöisi nykyiseen tapaan muun muassa Myyrmäkeen ja Malmille.

Mitä ajatuksia tällainen hahmotelma herättää?

24 kommenttia:

  1. Vaikuttaa hyvältä idealta. Mikä olisi 41 sekä 43 kohtalot tässä kaikessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kiitos kommentistasi! Yllä olevassa kuvassa on hahmotelma Hämeenlinnanväylän itäpuolella sijaitsevien Kuninkaantammen, Hakuninmaan ja Maununnevan bussiyhteyksistä. Muita linjastoideoita esittelemme suunnittelun edetessä syksyn aikana.

      Poista
  2. Voisiko 42 linjan ohjata kääntymään suoraan Vanhaistentieltä Kaarelantielle ilman nykyistä koukkausta Kanneltien kautta? Tuolla nopeutettaisiin linjaa varmasti minuutteja ja pois jäävän osuuden voisi korvata 43 tai 52

    VastaaPoista
  3. uudistus on , mutta kannelmäen vanha ostarin kierto on jäänyt pois , onko tarkoitukeslla ? jos linja 43 jää pois , niin voisiko linja 42 jatkaa Kaareen asti.

    VastaaPoista
  4. Olen sitä mieltä, että mahdollisen uuden Haagan runkolinjan 40 pitäisi ajaa Kannelmäkeen, Kaaren kautta vielä Kannelmäen ostarille, ja kierron kautta sitten edelleen Kuninkaantammeen asti, kuten nykyinen 43. 52:lla pääsisi Kannelmäen asemalle, joten ei tarvetta enää 40:n ajaa sitä reittiä, 40 nopeutuisi kun vertaa vanhaan 43:een, mutta sillä pääsisi edelleen Kannelmäen ostarille sekä Kaareen ja siitä eteenpäin koko Haagaan, jos haluaa. Jos tämä toteutuisi, ei olisi yhtä suurta painetta ajattaa 431 Kuninkaantammen läpi, varsinkin kun uuden 52:n myötä pystyisi vaihtamaan Hämeenlinnanväylän linjoihin.

    VastaaPoista
  5. Esitetyssä luonnoksessa 42 ja 52 menisivät hieman kummallisesti siksakkia. Eikö olisi selkeämpää, mikäli 42 kulkisi Kaarelantieltä suoraan Vanhaistentielle ja koukkaisi vanhan ostoskeskuksen ja Kanneltien länsimutkan kautta. Näin sieltäkin säilyisi kätevä joukkoliikenneyhteys Kannelmäen juna-asemalle. 52 voisi liikennöidä suoraan Kanneltietä pitkin. Toki ymmärrän, että tässä on pyritty ottamaan huomioon kuninkaantammelaisten potentiaalinen vaihtoyhteys Kaarelantieltä Hämeenlinnanväylän bussipysäkille. Paperilla ja insinöörien laskelmissa se vaikuttaa varmasti hyvältä idealta, mutta kannattaa tarkkaan miettiä mahtaako kyseisen vaihtoyhteys olla käytännössä kuinka toimiva. Kokonaisuutena tätä on hivenen vaikea kommentoida, koska ei tiedä, kuinka tulevat runkolinjasuunnitelmat muuttavat Kannelmäen joukkoliikenteen palvelutasoa.

    HSL ei ole ottanut seuraaviin kysymyksiin millään tavalla kantaa:
    - Monet ovat ehdottaneet 56:n jatkamista Kuninkaantammeen. Onko 52:n jatkaminen Kannelmäestä Kuninkaantammeen merkittävästi parempi ratkaisu kuin 56:n? 56 korvaisi vielä paremmin nykyisen 43:n palvelutason, koska sen reitti kulkee Haagan ammattikoulun, Haagan terveyskeskuksen ja Metsäläntien (mm. Haaga-Helian kampus) kautta.
    - 415 ja/tai 431 voisivat liikennöidä Kuninkaantammen kautta jo vaikka nyt heti. Ennen uuden liittymän valmistumista suora ruuhka-ajan yhteys Kuninkaantammeen voidaan järjestää Kanneltien liittymän ja Perhekunnantien kautta. Tälläkään reitillä liikennöivä linja tuskin olisi sen hitaampi kuin taannoin Silvolan suunnassa liikennöinyt 474K, joka koukkasi Editan kautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kiitos kommentistasi. Linjojen 42 ja 52 ristiinajattaminen perustuu samaan ajatukseen kuin nykyäänkin linjojen 42 ja 43 kohdalla: järjestely palvelee paremmin Hakuninmaan yhteystarpeita, kun molemmat linjat kulkevat Kaarelan raitin kautta. Tällä reitillä mahdollistetaan myös vaihdot Kuninkaantammen suunnasta Hämeenlinnanväylän busseihin. Maununnevan puolella tarvetta tällaiselle vaihtoyhteydelle ei käytännössä ole, koska linja 42 ajaa joka tapauksessa Hämeenlinnanväylää. Linjojen 42 ja 43 reittien vaihtamista päittäin suunniteltiin takavuosina, mutta silloin Hakuninmaan asukkaat vastustivat suunnitelmaa ja reitit pidettiin sellaisina kuin ne nykyisinkin ovat.

      Linja 56 olisi mahdollista jatkaa Kuninkaantammen linjan 52 sijaan. Todennäköisesti linjan 52 reitti tarjoaa kuitenkin enemmän vaihdottomia yhteyksiä, koska se toisi muun muassa useita sellaisia työ- ja koulumatkayhteyksiä, joille poikittaislinjastosuunnitelman viimesyksyisen liikkumiskyselyn mukaan olisi tarvetta. Lisäksi linjalla 52 muodostuisi yhteys Huopalahden asemalle. Kuninkaantammen suunnalta katsoen lähiterveysasema on Kannelmäessä, joten tarve päästä Haagan terveysasemalle lienee aika vähäistä. Haagan ammattikoululle ja Haaga-Helian kampukselle nopein yhteys olisi todennäköisesti vaihtaa Hämeenlinnanväylän runkolinjaan (tai aikanaan kulkea linjalla 431).

      Linjojen 415 ja 431 reitti voisi toki kulkea Perhekunnantien kautta Kuninkaantammeen, mutta matka-aika Vantaalle hidastuisi vähintään viidellä minuutilla ja linjojen liikennöintiin tarvittaisiin enemmän kalustoa ja kuljettajia kuin nykytilanteessa.

      Poista
    2. Kiitos vastauksista ja hyvistä relevanteista pointeista! Muistuikin mieleeni, että 42/43-reiteistä käytiin aikoinaan melkoista vääntöä. Tietenkin tässä tapauksessa vaikuttaisi järkevältä, mikäli 52:n reitti kulkisi Kannelmäen ostoskeskuksen ja Kanneltie 8 bussipysäkkien kautta, jotta näiltäkin alueilta säilyisi joukkoliikenneyhteys juna-asemalle ja Kaareen (ellei sitten mahdollisesti tulevan runkolinjan ole tarkoitus kulkea tätä kautta).

      Poista
  6. Vaikuttaa kyllä aika hyvältä tämä suunnitelma, ainakin näiden linjojen osalta. Hyvä viedä 52 Kannelmäen asemalta Kuninkaantammeen asti, tällä tavalla se toimii linkkinä K:n sekä Kannelmäen välillä, ja myös mahdollisena liityntälinjana Kannelmäen aseman sekä muun Kannelmäen ja Hämeenlinnanväylän itäpuolen alueiden välillä, Mannerheimintien bussilinjat kun pukkaa ruuhka-aikaan olemaan hyvin hitaita. Pystyy näillä alueilla asuvat esim juuri ruuhka-aikaan halutessaan kulkemaan junalla keskustasta bussin sijaan.

    VastaaPoista
  7. Miten on muuten pysäkkien kohtalo, tuleeko niihin muutoksia? Ovatko pysäkit Hämeenlinnanväylän kohdalla sellaiset, että pystyy sujuvasti vaihtamaan esim tämän 52:n sekä 400-bussien välillä? Entä Kannelmäen aseman kohdalla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kiitos kysymyksestäsi. Lähtökohtaisesti käytössä ovat jatkossakin nykyiset pysäkit, mutta on toki mahdollista, että osana tätä työtä nousee esiin paikkoja, joissa pysäkkejä olisi tarpeen siirtää tai muuten parantaa. HSL ei vastaa katualueiden ml. pysäkkien suunnittelusta, mutta me voimme toki viedä pysäkkiasioita eteenpäin Helsingin kaupungille.

      Pysäkkien sijainti Kuninkaantammen ja Hämeenlinnanväylän bussien välillä vaihdettaessa ei ole nykytilanteessa aivan paras mahdollinen, joten ei pysäkkijärjestelyiden parantamisesta ainakaan haittaa olisi. Valitettavasti emme kuitenkaan vielä tässä osaa kertoa, olisiko pysäkkien siirtäminen ylipäänsä mahdollista. Kannelmäen aseman osalta voisi sanoa, että pysäkit ovat nyt aika lailla niin lähellä asemaa kuin ne ilman merkittäviä muutostöitä voivat olla.

      Poista
  8. Suunnitelma vaikuttaa oikein hyvältä. Ainoa toivomukseni, joka saattaa mennä hieman asian viereenkin, olisi kaupunkipyöräjärjestelmän laajentaminen niin, että myös Kuninkaantammeen tulisi kaupunkipyöräasema.

    VastaaPoista
  9. Miksi Vanhan ostarin edestä enää kulkisi bussit? linja 41 voisi mennä jatkaa kannelmäen asemalle ja linja 42 pelimannitielle.

    VastaaPoista
  10. Hsl:llä kun tekee vaihto uudistuksia, HSl.llän myös laitettava opsteet ihmisille , että osaavat mennä oikealle pysäkille ja oikeaan suuntaan!! Myöskin busseissa olis hyvä myös kuulutettava, kuten junissa vaihtopaikoista, ettei mene vahingossa pysäkin ohi, jos on tuntematon reitti kulkea keskustaan.

    VastaaPoista
  11. Hei,

    Suunnitelma vaikuttaa vihdoinkin olevan hyvä täällä Kannelmäen itäpuolella, lähellä Etelä-Kaarelan rajaa. Nykyisin, kun olemme olleet pelkän 42:n varassa. Itse toivoisin mieluummin 56:n jatkamista, kuin 52:n, mutta tämäkin on jo lottovoitto

    VastaaPoista
  12. 400 linjan vuoroväli on AIVAN liian harva. 10 minuuttia ruuhka-aikaan tulee tarkoittamaan että Helsingin puolella kyytiin haluavat jäävät pysäkille kun täydet bussit ajavat ohi. Tällä hetkellä vuoroväli on noin 3-5 minuuttia. Tämän on pakko muuttua! Muuten suunnitelma on varsin hyvä,

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mulla on sama fiilis, että tuo 400-linjan ruuhka-vuoroväli tuntuu varsin harvalta. Ajatus lienee, että Kuninkaantammen ramppiin asti se yhdistetään linjan 431 aikatauluun.

      Poista
  13. Onko HSL:llä tietoa, onko Kanneltien 42:n ja 52:n suunnitellulle osuudelle muutoksia pysäköinnin suhteen? Tie on nykyisellään (molemmin puolin pysäköityne autoineen) hyvin ahdas linja-autoliikenteelle, etenkin linjaliikenteelle. Nykyiselläänkin varikkovuorojen osalta on hyvin ahdasta ja väistöpaikkoja on vähän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Antti. Tuota Kanneltien osuus on tosiaan melko ahdas, mutta emme ole saaneet siitä juurikaan palautetta liikennöitsijältä. Mikäli ongelmia ilmenee, olemme toki valmiita etsimään ratkaisuja yhdessä kaupungin kanssa.

      Poista
  14. Hakuninmaan, Kuninkaantammen ja Maununnevan asukkaita tämä ei palvele yhtään. Vaihdolliset yhteydet on aina hankalia ja esim. lasten, vanhusten ja lastenvaunujen kanssa liikkuvien olisi paljon helpompi päästä Helsingin keskustaan yhdellä suoralla linjalla kuin vaihtaa Kannelmäessä junaan tai johonkin muuhun bussiin. En myöskään voi uskoa, että 00430-alueelta olisi enemmän menijöitä Otaniemeen kuin keskustaan. Miksei Otaniemeen menijät voi vaihtaa raide-Jokeriin ja 43 (tai uusi 52) jatkaisi Helsingin keskustaan?

    VastaaPoista
  15. Toivoisin, että tulevaisuudessakin olisi mahdollista päästä Hakuninmaalta yhdellä bussilla keskustaan, ainakin ruuhka-aikana,koska vaihtaminen lisää aina matkustusaikaa.

    VastaaPoista
  16. Miksi täältä poistetaan kommentteja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      poistamme kommentteja vain jos ne ovat asiattomia. Kirjautuneet käyttäjät voivat itse poistaa kommenttinsa. Näin osa näyttää tehneen ja laittaneen sitten uuden kommentin - ehkä jotain jäi kirjoittamatta tai tuli virheitä, minkä vuoksi kirjoittaja halusi poistaa viestinsä.

      Osassa postauksissa viestejä on tullut niin paljon, että ne pitää erikseen ladata näkyviin "lataa lisää"-kohdasta. Äkkiseltään voi siis näyttää, ettei oma viesti ole tullut läpi.

      Myös jos kuvavahvistus ei onnistu, niin viesti ei tule läpi. Riippuen nettiselaimen asetuksista tästä ei välttämättä tule erillistä ilmoitusta, vaan viesti häviää kuin tuhka tuuleen. Tällöin ei kuitenkaan ole tullut tuota kuvavahvistusta ollenkaan. Vahvistus on käytössä roskapostiviestien estämisen takia.

      Poista
  17. Iso huonnnus- miksi taas kosketaan Haagan bussiliikenteeseen- huonoa suunnittelua

    Etela-Haagasta pitää säilyä yhteys Kamppiin. alueella paljon vanhuksia.
    Lisäksi linja 63 pitää säilyttää kulkemaan Haagan läpi- suosii Haaga-Heliaa, ammattikoulua ja itäreunaa. Lisäksi säilyy vaihdoton yhteys Pakilaan ja Paloheinän hiihtoladuille

    Ja miten nivelbussit mahtuvat Haagan kapeille kaduille

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.