tiistai 29. lokakuuta 2019

Asukasiltaan osallistui lähes 200

Järjestimme viime viikon torstaina 24. lokakuuta asukastilaisuuden Pohjois-Haagassa. Valkean talon tilaisuuteen osallistui noin 190 henkilöä. Suuri kiitos paikalle tulleille!

Mies lavalla ja yleisöä auditorion katsomossa.
Haagan linjastosuunnitelman asukastilaisuus keräsi Valkean talon auditorion täyteen.
Esittelimme tilaisuudessa linjastoluonnosta ja kävimme läpi, miten suunnittelua on tehty ja millaista aineistoa hyödynnetty. Tämän jälkeen yleisö sai puheenvuoron: osa kertoi oman mielipiteensä Haagan linjastoluonnoksesta, osa esitti kysymyksen.

Asukastilaisuudessa puhuttivat pitkälti samat asiat kuin täällä bloginkin puolella. Eniten paikalla olleita kiinnostivat Lassilan yhteydet. Myös reitit Kannelmäessä, Kampin yhteys, Riistavuoren yhteydet sekä se, miten kaikki mahtuvat yhden runkolinjan kyytiin herättivät keskustelua. Palautetta saimme myös tiedotuksesta.

Muutamissa puheenvuoroissa sivuttiin huhtikuussa 2019 hyväksyttyä Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelmaa, jonka osalta linjat 51, 52 ja 53 olivat keskustelussa mukana. Lisätietoa suunnitelmasta saat täältä.

Haluamme muistuttaa, että kaikkien kanavien kautta tulevat kommentit ovat yhtä arvokkaita! Jos et päässyt osallistumaan asukastilaisuuteen, voit tutustua esitykseen tästä.

Pöydällä esitteitä vyöhykkeistä, Helsingin linjakartta, kortinlukijaohje, lippujen hinnat, kyniä, heijastimia ja matkakorttikoteloita.
Asukastilaisuudessa jaettiin tietoa linjastoluonnoksesta sekä HSL:n palveluista. 

Uusi palauteseinä testissä


Testasimme asukastilaisuudessa ensimmäistä kertaa uutta palauteseinää, jonka kautta sai lähettää kysymyksiä ja kommentteja nimettömästi omalla puhelimellaan. Halusimme testata, saisimmeko palauteseinän kautta erilaista palautetta tai sopisiko nimetön kommentointi osalle tilaisuuteen osallistuvista paremmin.

Palauteseinän kautta saimme torstaina noin 40 viestiä. Joukossa oli sekä kysymyksiä että palautetta – myös positiivista palautetta.

Luonnos kommenteilla 3.11. asti


Haagan linjastoluonnoksesta keräämme palautetta siis sunnuntaihin 3. marraskuuta asti. Toivomme kommentit ensisijaisesti tänne blogiin. Vaihtoehtoisesti voit kertoa mielipiteesi joko lähettämällä palautetta, soittamalla HSL:n asiakaspalveluun tai käymällä HSL:n palvelupisteessä. Jos laitat viestisi palautejärjestelmän kautta, otsikoi se ”Haagan linjastosuunnitelma”.

36 kommenttia:

  1. Muutenkin 43, 51 ja 41 ovat aamuisin ihan täynnä ja en usko että vuoroja lisäämällä 40 riittäisi Haagan kuljetuksiin keskustaan. Kulkuyhteydet huononevat mikä tarkoittaa että on pakko hankkia auto, mikä on taas huono juttu ilmastolle. Jos suunnitelmat toteutuvatkin ja jonkinlainen raitiovaunu/juna yhteys saataisiiinkin täältä keskustaan 2025 niin siihen on sen verran vielä aikaa että vielä jotenkin täältä peräkylästä pitäisi fiksusti päästä liikkumaan. Lisäksi jos vaan 40 menee niin se on aamuisin niin täynnä että koiran kanssa kun töihin menee niin ihan pyhä mahdottomuus ruuhka-aikaan kulkea töihin.
    Lisäksi Kallioon menoa joutuisi sumplimaan vielä enemmän jos ei yksikään bussi kulkisi Hakaniemeen.

    VastaaPoista
  2. HSL Pitäisi Muuttaa linjoja Kampin terminaaliin, Elielinaukio ollaan kuitekin muuttamassa rakentamiseen. Pasilaan pitäisi päättää myös linjoja, kuten Hakaniemessä ja Kalasatamaanki on päätetty linjoja. 560 PItää jatkaa Matinkylään, Helpottai meidän Kuninkaatamelaisia Leppävaaraan ja Matinkylään! Eritoten Vihdintien busseille vaihtoa.

    VastaaPoista
  3. Asukasiltamateriaalissa on kohta: "Hakuninmaalta vaihdoton yhteys keskustaan 42:lla, Hämeenlinnanväylän tiheä bussiliikenne käytettävissä jatkossakin". Aivan fantastista - osalle Maununnevan asukkaista. Hakuninmaa Perhekunnantien ympäristössä ei todellakaan ole 42:n palvelualueella ja Hämeenlinnantielle on matkaa hiemaan vajaa kilometri. En millään ymmärrä tuota 431 reittiä "uutta ramppia", enkä myöskään "vain ruuhka-aikaan" rajausta. Mikä peruste on sille, ettei 431 ajaisi Perhekunnantien kautta Hämeenlinnantielle? Tai käännetään vaikka niin että mikä peruste oli rakentaa Perhekunnantielle kallis linja-autoreitti, jos sitä ei juuri käytetä?

    VastaaPoista
  4. Linja 63 reitti takaisin Nuijamiestentielle. Se linja voisi sitten jatkaa Töölön kautta keskustaan.

    VastaaPoista
  5. HSL arvomaailma tulee tässä esityksessä hyvin esiin. Ketkä käyttävät busseja? Naiset. Eli kunnolliset ja tärkeät kansalaiset kuten miehet ja ministerit eivät näistä muutoksista kärsi. Ja naisethan voivat kauppakasseineen ja lapsineen kävellä pitempiä matkoja liukkaassa, pimeässä ja sohjossa pidempiä matkoja. Ja jos matkalla pitää vaihtaa linjaa monta kertaa, niin sekään ei tee mitään, koska naisillahan on aikaa seistä sateessa, vai? Mihin linja 63 on hävinnyt? Se on tärkeä monelle Haagalaiselle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri tämä! Muutokset ja säästöt tehdään naisten kustannuksella. Ja satun tietämään että suunnittelija ON tässä tapauksessa mies.

      Poista
  6. Linjaverkostoa ei saa katkaista Kannelmäen vanhan ostarin kohdalla
    Linjojen 43 ja 41 lopettamisaikeet pöyristyttäviä

    VastaaPoista
  7. Hei. Minua ei kiinnosta kuulla mitään HSL diipadaapaa. Minua kiinnostaa saada 63 ja 52 kulkemaan vanhat reittinsä ainakin Palokaivonaukion ja Munkkiniemen välillä, ja Palokaivon aukion ja Arabian välillä. Ja minua kiinnostaa että 41 menee Kamppiin ja 40 ja 43 menee Juna-asemalle keskustassa. Me asukkaat rakennamme elämämme näiden varaan ja maksamme lystistä, maksamme aivan liian paljon tästä jo. Ei meidän kk kortin hintoja olla halpuutettu mitenkään vaikka palvelut halutaan karsia. Piste. Eli voisiko HSL nyt ystävällisesti vahvistaa että asukkaita on kuultu eikä tehdä näitä typeriä muutoksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vanhuuden vaivojen runtelemana on vaikea vaihtaa bussista toiseen. Nyt menen lähes päivittäin Paloheinään koululaisille seuraksi. Vaihdan 63 Maunulassa. Sateessa ja tuulessa odottelen bussia. Monien muiden kassa. Matkaan kuluu ainakin vartti enemmän molempiin suuntiin. Matkaa on alle 5 km. Kalliolassa käyn jumpalla joka sopii huonosti liikkuvalle. Ennen 51 vei kohtuullisessa ajassa perille. Nyt vaihdan bussia ja aikaa kuluu puolituntia enemmän yhteensä molempiin suuntiin. Lisäksi käyn Hakaniemen torilla ystäviä tapaamassa. Liukkaiden tultua en uskalla näille matkoille lähteä sillä se on vaarallista. Toivon siis että 63 ja 51 pysyisivät reiteillä missä ovat olleet ennen Pirjontien remontin alkamista. Bussin kuljettajille suurkiitos kun he saavat auton pysähtymään lähelle kadun reunaa niin että kipeäjalkaisena pääsen hyvin sisään. Linjalla 63 on todella taitavia kuljettajia. Yleensä he pyytämättä odottavat että pääsen istumaan. Lumen aikaan bussiin pääseminen on vaikeaa. Jos vaihtoehdoksi jää raitiotievaunulla matkustaminen ainakin osan matkaa on minun turvallisempaa olla kotona.

      Poista
  8. Jos haluaa jatkossa asukkaiden tukea isoille hankkeille kuten Raidejokeri tai Metro niin niiden kanssa ei saa tehdä tällaisia hölmöjä huononnuksia asiakkaiden (eli palvelujen maksajien) arkeen. Siinä häviää joukkoliikenteen tuki hyvin nopeasti. Jos tehdään muutoksia mitkä hankaloittavat arkkea (eli akikki vaihtoihin perustuvat yhteydet korvaamaan suoria yhteyksiä) niin asiakkaat valitsevat mieluummin autoilun. Niin minä aion ainakin tehdä jos Kamppiin ei enää pääse suoraan, jos Päärautiotieasemalle ei pääse suoraan, jos Arabiaan ei enää pääse suoraan... Se että yhteys "on" mutta "vaihtollisena" on yhtä ja sama kun että yhteys ei ole olemassa. Ja että sellaisia ratkaisuja edes halutaan tehdä näyttää että HSL on hukannut yhteyden asiakkaisiinsa. HSL:ssä voisi tehdä isot YT:t ja antaa potkut kaikille nykyisille suunnittelijoille ja palkata uusia ihan oikeiden arkikäyttäjien seasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä. HSL on nykyään yhtä paha kun VR. Ei ole aikaa pysähtyä pysäkeille ja ottaa matkustajia kyytiin, vaan ajetaan reippaasti ohi (HSL tapauksessa pysäkit poistetaan). Kaikki eivät ole nuoria ja jaksavat kulkea pitkiä matkoja pysäkille. Nyt tulee vielä liukasta ja Haagassa jalkakäytävät yleensä surkeassa kunnossa talvisin (kun siinäkin säästetään). Saa nähdä miten paljon kaatumiset lisääntyvät

      Poista
  9. Kun Lassilasta bussiyhteyttä Mannerheimintien suuntaan on niin paljon toivottu, niin eikö sitten kannattaisi sellainen säilyttää? Ymmärrän pointin junasta, mutta matkustajat ovat ne jotka palveluita käyttävät ja jos he haluavat tälläistä palvelua niin silloin on korrektia säilyttää se.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tällä hetkellä Pohjois-Haagasta kauppakeskus Triplaan kestää HSL reittioppaan mukaan, junalla 29 min (sis. kävelymatkat). Minusta tämä ei ole kohtuullista. Autolla tulen menemään sinne

      Poista
  10. Nyt Haagan Urheilutie on täysin unohdettu. Meilahteen, Töölööseen eikä Keskustaan enää pääse bussilla. Kadulla asuu paljon iäkkäitä, siellä on esim. Riistavuoren palvelukeskus. Pitääkö kaikkien vanhusten kävellä pitkän matkan Palokaivon aukion pysäkille? Kun bussi Pohjois-Haagasta tulee, se on jo ihan täynnä. Eikä pysäkki edes ole oikea pysäkki katoksella, aikataulunäytöllä, roskiksella.Tämä on ongelma jo NYT ja tilanne pitää korjata heti. Kuinka Haagan Urheilutie on näin hylätty ja jätetty oman onnensa nojaan? Bussi 41 pitää palata Haagan Urheilutielle tai joku muu bussi pitää korvata sen. Asialla on kiire. Aluella rakennetaan paljon uusia taloja ja autoja liikkuu yhä enemmän. Helsinki on autojen luvattu kaupunki toisin kuin muiden maiden pääkaupungeissa. Julkinen liikenne pitää tietenkin toimia myös Et-Haagassa ennen kun siirrytään autosta bussiin.Talvi tulee mikä ei helpota tilannetta ilman bussia ja ilman yhteyksiä!

    VastaaPoista
  11. Asun Kauppalantiellä. Olen rollaattoria käyttävä, silläkin huonosti liikkuva henkilö. Käyn paljon Riistavuoren palvelukeskuksessa syömässä yms. tilaisuuksissa ja vaihtelevasti myös Kampin palvelukeskuksessa. Minulle on tärkeää ettei tarvitse vaihtaa bussia. Minulle linjaston muutos tarkoittaa sitä että pian tarvitsen kaupungin kodinhoitoapua.Siis linja 41 kiertämään Riistavuoren kautta.

    VastaaPoista
  12. Aika paljon meitä asukkaita on Kannelmäen vanhan ostarin alueella ja suunnitelma,jossa yksikään linja ei kulkisi tuosta edestä,on toden totta erikoinen visio joltain tai joiltain linjastosuunnittelijoilta.Uusia linjan käyttäjiäkin tulossa lisää tässä lähivuosina,kunhan saavat suunnitellut rakennukset pystyyn ja asutuiksi.Eli nyt vähän ajatusta noihin linjavisioihin.

    VastaaPoista
  13. Pohjois-Haaga Seura ry:n hallitus on 1.11.2019 hyväksynyt seuraavan kannanoton:

    Pohjois-Haaga Seura ry vaatii HSL:ää valmistelemaan uudelleen Pohjois-Haagaa, Lassilaa ja Kannelmäkeä koskevan julkisen liikenteen linjasuunnitelman. Linjasuunnitelman realistinen toteuttamisajankohta on aikaisintaan vuonna 2026. Mielestämme HSL:n on arvioita uudelleen Lassilaa ja Pohjois-Haagaa koskevat bussien linjastosuunnitelmat. Bussiyhteydet Lassilan ja Pohjois-Haagan alueelta Helsingin keskustaan on turvattava jatkossakin. Perustamme lausuntomme neljään näkökulmaan.

    1. Pohjois-Haagan Valkealla talolla 24.10. pidetyssä asukastilaisuudessa HSL:n suunnittelijat kertoivat tulevaisuuden linjastosuunnitelmista. HSL:n henkilökunnan puheenvuorojen perusteella linjamuutoksia tehdään lähinnä sen vuoksi, koska heidän mielestään on käytännöllisempää, mikäli Pohjois-Haagan kautta kulkevia bussilinjoja vähennetään nykyisitä linjoista.


    Julkisen liikenteen linjasuunnittelun lähtökohtana pitää olla asiakaslähtöisyys, eikä suinkaan se, mikä on suunnittelijoiden mielestä heille helpoin ratkaisu. Tämän varmistamiseksi palautetta on kerättävä kattavammin. Näin ei ole nyt toteutunut. Alueellamme asuu paljon iäkkäitä ihmisiä, jotka eivät käytä tietokonetta. Pelkästään digitaalisessa muodossa kerättävä palaute karsii suuren joukon ihmisiä, jolloin palautteen arviointi on epäluotettava. Kattavamman palautteen keräämiseksi pitäisi jokaiseen alueen kotitalouteen toimittaa paperinen kyselylomake.


    2. HSL:n linjasuunnitelmassa ei ole huomioitu Haagan ja Kannelmäen tulevien vuosien kehitystä riittävän hyvin. Alueelle rakennetaan seuraavan 10 vuoden aikana tuhansia uusia asuntoja ja alueelle on suunnitteilla toimistorakennuksia tuhansille työntekijöille. Monipuoliselle julkiselle liikenteelle on siis kasvava tarve.


    3. Erityistä huolta kannamme Lassilan alueesta. Jo aikaisemmin HSL on päättänyt lakkauttaa bussin numero 51 reitin, joka on tärkeä poikittaisliikenneyhteys Lassilan ja Pohjois-Haagan kautta Hakaniemen ja Pitäjänmäen suuntaan. Tämän reitin varrella sijaitsee paljon erilaisia työpaikkoja ja palveluita, joten HSL:n päätös heikentää tulevaisuudessa liikennepalveluita alueellamme. Lassilan kautta kulkeva junayhteys palvelee vain osaa asukkaista, lähinnä niitä, jotka matkaavat ydinkeskustaan asti. Bussilinja numero 553 kulkee ainoastaan viikonloppuisin Kaupintietä pitkin, vaikka se voisi kulkea kyseistä reittiä myös arkisin.


    Mikäli Lassilan kautta ei enää tulevaisuudessa kulje nopeaa yhteyttä Pohjois-Haagan kautta Helsingin keskustaan, tarkoittaa tämä sitä, että alueen asukkaiden ja työpaikkojen saavutettavuus heikkenee edelleen radikaalisti. Mikäli näin tapahtuu, pyydämme HSL:tä selvitystä siitä, miten tämä päätös vaikuttaa esimerkiksi palvelutaloissa asuvien iäkkäiden ihmisten ja liikuntarajoitteisten palveluihin, jos lähin bussipysäkki saattaa jatkossa olla 0,5 km päässä. Pyydämme samalla HSL:ltä selvitystä siitä, miten se on varautunut siihen, että kävely-yhteydet bussipysäkeille toimivat myös talvikausina.

    4. Lopuksi muistutamme lausunnossamme vielä siitä, että bussilla liikkumisen on oltava helppoa ja vaivatonta. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että liikenne on sujuvaa ja vaihtoja ei tarvitse tehdä matkustettaessa ydinkeskustan suuntaan. Vaivattomuus ja helppous on tärkeää liikuntarajoitteisille, pienten lasten vanhemmille, kiireisille työssäkäyville ja koululaisille, siis useimmille julkisen liikenteen käyttäjille.

    Pohjois-Haaga Seura ry



    Timo Vuori
    hallituksen puheenjohtaja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhdyn Pohjois-Haaga Seura ry:n kommentteihin ja toivon, että HSL huomioi ne.

      Erityisesti haluan nostaa esiin huomion siitä, että hyvin toimineen linjan 51 lakkauttaminen heikentää huomattavasti poikittaisliikenneyhteyksiä Pohjois-Haagasta Hakaniemeen ja hidastaa kokonaismatka-aikaa. Vuorovälien tihentäminen keskustan suuntaan on sinällään kannatettavaa, mutta suunnitellun linjan 40 reitti hidastaa matkantekoa Pohjois-Haagasta myös keskustaan verrattuna nykyisen linjan 43 reittiin. Tällöin siis heikennetään edelleen myös poikittaisliikenneyhteyksiä Hakaniemeen sen lisäksi, että yhteydet keskustaan huononevat.

      Se, että Pohjois-Haagasta olisi jatkossa paremmat liityntäyhteydet Huopalahden asemalle, on kannatettavaa. Ko. yhteyden ja junan käyttöön kannustaisi se, että asematunneli, jossa bussipysäkkikin sijaitsee, kunnostettaisiin ja siistittäisiin. Nykyisellään tunneli on epämiellyttävä paikka bussin odottamiselle.

      Poista
    2. Raidejokerin rakentamisen yhteydessä tunneli kunnostetaan aivan varmasti kokonaan, sen verran suuria muutostöitä siellä tehdään. Ja tietenkin halutaan uutta ja hienoa raidejokerille. Sen jälkeen on kyllä ihan tavallisten ihmisten valinnoista kyse, heitetäänkö myrkyllisiä tumppeja sekä mutta roskaa maahan, purukumia jne.

      Poista
    3. Yhdyn Pohjois-Haagan kannanottoon. Kuunnelkaa meitä.
      Liikuntakysely oli "hyvin piilotettu" mm. bussin etuyläosaan juoksevana. Eipä sitä oikein tule katsottua että jos jotain tärkeää onneksi tähän luvattiin muutoksia. Lisäksi kysely tehty kesäaikaan mikä vääristää taatusti tulosta.
      24.10 tilaisuuden aluksi kovin kehuttiin miten Kuninkaantammen liikenne muuttuu sujuvaksi. Siis tilaisuuden aihe oli haaga-kannelmäen alue. Lisäksi kyselystä oli nostettu esiin kummallinen väite, että liikenne on epäsäännöllistä! Harvoja poikkeuksia (kesällä esim.EU kokoukset)lukuunottamatta on se ollut aivan säännöllistä. Arvioidun bussin pysäkilletuloajan voi nähdä monesta paikasta. Hsl'n vastaus tähän on siis että poistetaan linjoja!?
      Tilaisuudessa myös kovin yksioikoisesti ohitettiin huolemme miten kolmen linjan ihmiset mahtuvat yhteen? Varsinkin ruuhka-aikoina, esim. lapsia viedään/haetaan päiväkoteihin matkan varrella. Kovilla pakkasilla aika surkeaa odottaa seuraavaa.Lisäksi Lassilan asukkaat siis huonolla säällä kävelevät reilun puoli kilometriä pysäkille, huonojalkaiset varsinkin. Talvella hyväjalkaisillakin vaikeuksia.

      Toivomme linjoja 40 ja 41 säilytettäväksi nykyisillä reiteillään.

      Varsinkin 40 koska aiotte jostain oudosta syystä lakkauttaa linjan 51. Se on todella sujuva suora linja Hakaniemeen. Kattaa alueet Malminkartano, Konala, Pitäjänmäki, Lassila, Pohjois-Haaga, Maunula (sivuaa), Käpylä, Itä-Pasila, Vallila, Kallio,Hakaniemi. (Ammattikouluja useampia reitin varrella,Mäkelänrinteen urheilukampus,Helsinginkadun urhhalli, Messukeskus, Kulttuuritalo, Hakaniemen tori,ym.)
      Miten HSL teillä on varaa jättää iso asuinalue, Lassila ilman joukkoliikennettä? Pikkubussien,kapasiteetti 31 ja 32, on olematon isolle matkustajamäärälle. Liikennöivät puolen tunnin välein ja kumpikin vähän eri reittejä eli oikea väli olisi tunti. Lisäksi vikavuorot klo 17. Eikä ollenkaan sunnuntaisin. Yhdet lastenvaunut ja pari rollaattoria vie jo alatilan huonosti liikuvilta. Lisäksi näissä ei ole seisomapaikkoja. Yläosan istumapaikkaluku on 10-12.
      Toivon että kuuntelette meitä. Ettei unohdeta Helsingin vanhoja alueita jonne myös täydennysrakennetaan.

      Poista
  14. Miten näin paljon huononnuksia voidaan kohdistaa samaan kaupunginosaan kerralla kuten nyt Haagaan. Olemmeko jollain mustalla listalla?

    VastaaPoista
  15. 3 ehdottomasti säilytettävä nykyisellä linjalla. Uuden suunnitelman mukaan EteläHaagagan itäosasta katkaistaan kokonaan yhteys Maunulan suuntaan. Ei käy.

    VastaaPoista
  16. Löysin juuri näistä HSL sivuilta tekstin: "Etelä-Haagassa linjoja 41 ja 63 korvaavia yhteyksiä tarjoaa myös linja 33". Että mitä??!?
    "Linja 33 reitti: Ruskeasuo–Etelä-Haaga–Munkkivuori–Munkkiniemi–Tarvo". Eli ei ollenkaan kulje Pohjois-Haagassa eikä kulje keskustaan eikä Töölöön. Miten 33 voi siis olla korvaava yhteys? Linja 63 reitti on kuljettava jatkossakin Pirkkolantien ja Nuijamiestentien kautta ja pysähdyttävä poimimaan matkustajia kyytiin pysäkeiltä.

    VastaaPoista
  17. Hyvä HSL, miksi toimivia linjoja lakkautetaan? Ennenkaikkea 40, 41 ja todella hyvä 51. Miksi?

    VastaaPoista
  18. Sujuvat bussiyhteydet Riistavuoren palvelukeskuksen, Hopeatien palvelukeskuksen (joka esim influenssarokotuksissa alueen ainoa jakelupiste) ja Huovitien terveysaseman välillä sekä myös Etelä-Haagasta keskustaan, esim. Kampin palvelukeskukselle on turvattava. Kuten useat palautteen antajat ovat kirjoittaneet, Etelä-Haagassa asuu paljon vanhuksia ja liikunta-esteisiä ja esimerkiksi matka Riistavuoren palvelukeskukselta Huopalahden asemalle on monelle liian pitkä käveltäväksi omin jaloin. Tarvitaan edelleen suora bussiyhteys Riistavuoresta keskustaan. Vanhusten ja muidenkin seisottaminen katoksettomilla vaihtopysäkeillä pimeässä on kohtuutonta, kun on kyse lyhyistä alueen sisäisistäkin matkoista tai perusyhteydestä keskustaan. Matkaan saattaa mennä nykyisellään ja tulevilla suunnitelmilla 1-1,5h tuntia.

    VastaaPoista
  19. Olisikohan palautteen perusteella kuitenkin syytä harkita, jos linjojen 40, 52 ja 56 kapasiteettia hieman höllennettäisiin (tarvitseeko 56 kulkea 10 min välein muutoin kuin ruuhka-aikana ja edes silloinkaan tai 52 arki-iltoina?) ja niistä vapautuvista resursseista perustettaisiin linja 41, joka voisi palvella Lassilaa, Riistavuoren seutua ja tarjota monien kaipaamaan yhteyden Töölön kautta Kamppiin. Vaikka sitten harvalla vuorovälillä, mutta ainakin asukkaiden toivoma suora yhteys olisi kuitenkin olemassa. Lassilan ja Riistavuorenhan voisi toki yhdistää myös Vihdintien kautta (sehän voisi olla jonkinasteinen esiaste tulevalle Vihdintien kaupunkibulevardin pikaratikalle jos sellainen joskus tulee), mutta lassilalaiset varmaan tietysti haluaisivat bussiyhteyden Pohjois-Haagan palveluiden ääreen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä sun kanssa Tuomas, jos halutaan pitää se runkolinja 40 nimenomaan korkean kapasiteetin runkolinjana, se pidettäköön — jos saadaan reittiä selkeyttäviä sekä nopeuttavia toimeenpiteitä Etelä-Haagaan ei reitin kokonaismatka-aika pitene sen kummemmin Pohjois-Haagasta eikä Kannelmäestä. Mutta ehkä 52:n tai 56:n lähdöistä voisi vapauttaa jonkun verran resursseja, kuten mainitset? Ja miksei HSL:n ennakoitua suurempia lipputuloja voisi käyttää myös, ja sijoittaa juuri tähän 41:een mainitsemallasi linjauksella. Suurimmat huolenaiheet suunnitelman kohdalla kun tuntuvat olevan — aiheellisesti — juuri Lassilan sekä Riistavuoren seudut.

      Poista
    2. Jos päätepysäkki olisi Lassilassa Pohjois-Haagan asemalla, niin uuden linjan numerohan voisi olla vaikka 44, Lassilan postinumeron mukaan. Ei mene sekaisin vanhojen linjojen kanssa.

      Poista
  20. En ymmärrä, miksi bussi 41 halutaan lopettaa. Se ainakaan ei ole pitänyt moneen vuoteen paikkaansa, että 40 ja 41 kulkisivat Haagan läpi peräkkäin. Töölön reitin lopettaminen olisi monelle hankalaa ja lisäisi matka-aikoja.

    VastaaPoista
  21. Työmatkani pitenee, jos 43 lopetetaan. Muihin verrattuna pääsen nähtävästi vähällä. Minusta Lassilassa/Pohjois-Haagassa on ollut hyvää monipuoliset joukkoliikenneyhteydet, mutta nyt näyttää menevän aika paljon yksipuolisemmaksi. Tämän luonnoksen jälkeen mietin tarkkaan, minne kannattaa muuttaa, kun ei yhtään tiedä, mitä päähänpistoja HSL saa ilmeisesti budjetin takia.

    51 näyttää olleen jo pidempään HSL:n inhokki, kun löytyihän sitä aiemmiltakin vuosilta uutisointia sen laukkautusyrityksestä. Kyseinen bussi on ollut kätevä yhteys Pitäjänmäeltä tai Lassilasta Kallion työväenopistolle. Nähtävästi tännekin pitäisi jatkossa joillakin vaihdoilla jaksaa matkustaa.

    VastaaPoista
  22. 63 linjan poistuessa Etelä Haagasta on ehdottomasti korvattava yhteys Oulunkylä - Arabia suuntaa myös Etelä Haagasta. Haagan torin - Matkamiehentien - Laajasuontien suunnalta.

    VastaaPoista
  23. Jos esitetyt muutokset toteutetaan on kyseessä merkittävä huononnus alueen palveluihin. Jo aikaisemmin on päätetty lopettaa linja 51. Se että tätä ei käsitelty osana tätä suunnitelmaa oli erikoinen ratkaisu. Ilkeämpi ihminen kutsuisi sitä jo epärehellisyydeksi.

    Jos linjat 40 ja 41 lakkautetann ja jäljelle jää vain yksi lnja, heikkenee alueen linjaverkoston kattavuus ja palvelutaso merkittävästi. Samalla luodaan erittäin haavoittuva liikenneratkaisu. Palvelutason heiketessä asukkaita ohjataan pakon edessä käyttämään entistä enemmän omaa autoa liikkumiseen. Tämä on huono ratkaisu haagan jo ennestään tukkoisten katujen, mutta myös kestävän kehityksen kannalta.

    Näin ollen esitän, että Hsl aloittaa linjastosuunnitelman suunittelun alusta ottaen huomioon laajemmat yhteiskuntapoliittiset aj ympäristönäkökulmat suppean taloudellisen näkökulman sijaan.

    Ystävällisin terveisin,

    Tapio, pitkän linjan Haagalainen

    VastaaPoista
  24. Mäkipellon aukiolla on pysäkki ainoastaan keskustasta tullessa. Voisiko saada sille parin keskustaan mennessä, lyhentää pysäkille kävelymatkaa Laajasuontien- Pajuniityntien- ja Mäkipellontien alkupäästä jossa on mm. lasten päiväkoti.

    VastaaPoista
  25. Yhden vuoronumeron järjestelmä keskustaan kuulostaa hyvältä, mutta 10 minuutin vuoroväli ja se, ettei Pohjois-Haagan juna-asemaa ole sidottu mukaan, puolestaan huonolta. Liityntäliikenne olisi suotavaa eli sujuvat vaihdot huomattavasti nopeampaan junaan/junasta, mutta nyt tätä ei haluta mahdollistaa tässä suunnitelmassa.

    Onko bussin 40 oltava kuitenkaan niin nopea, ettei se voisi käydä asemalla mahdollistamassa vaihdot bussista junaan ja päinvastoin? Onko siis tarkoitus, että bussin ja junan yhteistä matkaketjua ei haluta luoda, vaan bussi hoitaa bussiasiakkaat ja juna juna-asiakkaat, ja nämä eivät saa mennä sekaisin?

    Bussit tarvitsevat täsmällisen kulun ja täsmällinen kulku puolestaan tarvitsee esikaupunkialueelle bussikaistoja sekä lyhyitä taktisia bussikaistoja.

    Kantelettarentiellä kehän ylittävällä sillalla on kolme ajokaistaa, joista yhden voisi pyhittää bussikaistaksi siten että puolivälistä siltaa alkaisi bussikaista kohti Kaupintietä. Ja puolestaan taas samasta kohdasta alkaisi bussikaista kohti Kannelmäkeä. Kaupintiellä välillä Näyttelijäntie - Laurinniityntie on jo tällä hetkellä nelikaistainen, joten yksi kaista per suunta pitäisi jo nykyisillä kulkumuotojen prioriteeteillä olla bussikaistana. Ei Kaupintie 3:n kiinteistölle tarviste olla molemmista suunnista omia kääntyvien kaistoja. Toista oli 80-luvulla.

    Myös tästä eteenpäin kaistojen keskellä olevaa cityvihreää voidaan varmastikin muuttaa joukkoliikenteelle. Näillä toimilla normaalikaistojen ruuhkat eivät ylety joukkoliikenteeseen ja näin saavutettavuus hyvä, täsmällinen ja sujuva liityntäliikenne. Myös muualla bussin reitillä olisi syytä miettiä joukkoliikenteen priorisoimisia, oli nämä sitten hidastinpysäkkejä tai valoissa yhden ryhmityskaistan antaminen busseille.

    Tämän lisäksi ensi kesäkuussa voimaantuleva tieliikennelaki mahdollistaa busseille omat liikennevalot, jolloin edes kääntyvien yksityisautojen ei tarvitse käyttää bussikaistaa ryhmittymiseen, vaan jatkossa valo-ohjauksella voidaan jakaa vuoroja busseja priorisoiden (vrt. raitiovaunut, jotka kääntyvät keskeltä ajorataa joka suuntaan ilman ryhmittymisiä).

    Pohjois-Haagan juna-aseman elävöittäminen on ollut viime vuosina yksi lähiöprojektin hanke. Aseman seudun palauttaminen viihtyisäksi paikaksi ihmisille tarvitsee ihmisiä sekä palveluita. Näiden toteutuminen olisi helpointa liityntäliikenteen avulla. Nyt tätä keinoa ei haluta, vaan asema jäisi pelkästään junasta tulevien ja menevien paikaksi. Riittääkö nyt esitelty suunnitelma pitämään edes nykyiset palvelut asemalla, kun toisilla valinnoilla sinne voisi syntyä jopa uusia? Entä mitä tapahtuu viihtyvyydelle ja turvallisuudelle?

    Myös bussin 51 lopetus ihmetyttää. Miten jatkossa on tarkoitus kulkea Pohjois-Haagasta Mäkelänkadulle ja Sturenkadulle. Laadukas vaihdollinenkin yhteys kelpaa, mutta mikä se on?

    Rakentavasti,
    asukas

    VastaaPoista
  26. En ymmärrä miksi reittiyhteyksiä huononnetaan, kun kaupunkikehityksen suuntana tulisi olla joukkoliikenteen monipuolistaminen, jotta yksityisautoilu voitaisiin minimoida. Moni arvokas poikittaislinja jäisi pois, kuten 51 ja 52.Vaikka vuorovälit runkolinjoilla tihenisi, on helpompi hypätä auton rattiin kun mennä julkisilla jokapaikkaan keskustan kautta tai eri bussilinjoissa sukkuloiden. Suunnitelma vesittää mahdollisuutta säyttää pääasiassa joukkoliikennettä. Toivottavasti näiden mielipiteidn kirjaainen ei ole vain lakisääteinen velvollisuus, jolla ei ole mitään merkitystä jatkosuunnittelun kannalta.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.