perjantai 18. lokakuuta 2019

Vilkasta kommentointia linjastoluonnoksesta

Julkaisimme linjastoluonnoksen reilu viikko sitten. Tähän mennessä olemme saaneet nelisensataa kommenttia blogiin, kiitos niistä! Luemme kaikki kommentit läpi, mutta emme vastaa jokaiseen erikseen. Kommentointiajan päätyttyä analysoimme saamaamme palautteen ja pohdimme, onko linjastoluonnokseen tarpeen tai mahdollista tehdä muutoksia. Tähän postaukseen olemme nostaneet blogista aiheita, joista keskustelu on ollut vilkkainta.

Yhteys Haagasta Töölön läpi Kamppiin


Yksi eniten keskustelua herättäneistä muutoksista on ollut se, ettei Haagasta olisi enää vaihdotonta yhteyttä Töölön läpi Kamppiin.

Linjastoluonnoksessa esitimme, että Haagan läpi kulkisi keskustaan vain yksi koko päivän aamusta iltaan tiheällä vuorovälillä liikennöivä runkolinja (linja 40). Linjan reitti kulkisi Mannerheimintietä Elielinaukiolle, koska se tarjoaisi liikkumiskyselymme vastausten perusteella useimmille suunnittelualueelta keskustan suuntaan bussilla kulkeville yhteyden mahdollisimman lähelle määränpäätä. Bussilla keskustaan kulkevat erityisesti ne, jotka asuvat kauempana juna-asemista. Asemien lähistöllä asuvat suosivat junaa, joka on matka-ajaltaan selvästi bussia nopeampi. Uudessa linjastossa myös monet kauempana asemista asuvat voivat helpommin hyödyntää nopeaa junayhteyttä, kun linja 52 tarjoaa 10 minuutin välein liityntäyhteyden Huopalahden asemalle, mistä junia keskustan suuntaan kulkee noin 5 minuutin välein.

Yhden runkolinjan mallissa Haagan läpi ei siis enää olisi nykyisen linjan 41 tarjoamaa vaihdotonta yhteyttä Topeliuksenkadun ja Runeberginkadun kautta Kamppiin. Linjalla 40 pääsisi helposti (vuoroväli ajankohdasta riippuen 10 minuuttia tai tiheämpi) Mannerheimintielle, missä samalla pysäkillä voisi vaihtaa linjalle 37 tai 42 (vuoroväli ruuhka-aikoina noin 5 min sekä päivällä ja illalla noin 10 min). Käytännössä yhteys Haagasta Töölön läpi Kamppiin toimisi siis nykyistä linjan 41 vuoroväliä selvästi tiheämmin. Esimerkiksi Töölöntorille matkustaessa runkolinjalta 40 olisi myös mahdollista vaihtaa ratikkaan 2 Mannerheimintiellä.

Liikennöinti olisi mahdollista toteuttaa myös siten, että linjan 40 liikennettä karsittaisiin, ja nämä vuorot siirrettäisiin linjalle 41. Tällöin yksittäisten linjojen vuorovälit olisivat kuitenkin melko harvoja, ja keskustan päässä vuorot jakautuisivat kahdelle eri reitille, joista kummallakaan vuoroväli ei olisi kovin tiheä. Yleisesti katsotaan, että kun vuoroväli on 10 minuuttia tai tiheämpi, on liikkuminen joukkoliikenteellä mahdollista lähes aikatauluvapaasti. Tiheästi kulkevalla linjalla matkustaessa voi aina luottaa siihen, että odotusaika pysäkillä ei ole pitkä, ja esimerkiksi bussista myöhästyessä matkaa pääsee kuitenkin jatkamaan pian seuraavalla vuorolla.

Lassilan yhteydet


Lassilan alue Pohjois-Haagan ja Kannelmäen välissä tukeutuu voimakkaasti junaliikenteeseen. Pohjois-Haagan asemalta juna tarjoaa reilun 10 minuutin matka-ajalla ylivoimaisen nopean tavan matkustaa keskustaan. Linjastoluonnoksessa olemme esittäneet, että Lassilasta ei enää liikennöisi nykyisen linjan 40 tapaista bussilinjaa Pohjois- ja Etelä-Haagan sekä Mannerheimintien kautta keskustaan. Linjalle 40 Lassilasta nousevista osa matkustaa vain lähialueelle Haagaan tai tekee liityntämatkan junalta Haagaan. Liityntämatkat junalta esimerkiksi Pohjois-Haagaan tapahtuvat uudessa linjastossa linjalla 52 Huopalahden asemalta tai linjalla 40, 52 tai 56 Kannelmäen asemalta. Linjat 40 ja 52 tarjoavat selvästi nykyistä linjaa 52 tiheämmät ja siten käyttökelpoisemmat liityntäyhteydet.

Kartalla esitetty Lassilan yhteydet. Lassilan läpi pääsee linjoilla 53, 54, 553K. Lassilan lähistöltä kulkevat linjat 37, 40 ja 300. Linja 40 kulkee Näyttelijäntietä, linjat 37 ja 300 Vihdintietä. Myös Pohjois-Haagan juna-asema on lähellä.
Lassilan läpi kulkevat linjat 53, 54 ja 553K sekä Lassilan lähistöltä kulkevat runkolinjat 40 ja 300 sekä linja 37. 
Lassilan asukkaista valtaosa asuu 500 metrin säteellä Vihdintien bussipysäkeistä tai linjastoluonnoksen mukaisen runkolinjan 40 pysäkeistä. Vihdintien bussiliikenne on hyvin tiheää jo nyt, ja näitä linjoja suunnitellaan parhaillaan yhdistettäväksi runkolinjaksi 300. Lisäksi jatkossakin linja 37 tarjoaisi Vihdintieltä yhteyden Töölön läpi Kamppiin. Linjan 40 lassilalaisia palvelevat pysäkit olisivat Näyttelijäntiellä sekä Pelimannintiellä, minne Lassilan pohjoisosassa asuvilla on lyhin matka Kehä I:n yli kulkevaa siltaa pitkin.

Kokonaan bussiliikenne ei ole Lassilasta poistumassa, vaan alueella liikennöisivät edelleen varsin tiheästi arkisin kulkeva poikittaislinja 54, iltaisin ja viikonloppuisin kulkeva poikittaislinja 553K sekä lähibussit 31, 32 ja 36, jotka tarjoavat yhteyksiä muun muassa Kaareen ja Haagan terveysasemalle. Näiden lisäksi arkisin liikennöi uusi poikittaislinja 53, jolla pääsee Pohjois-Haagan läpi Pirkkolaan ja edelleen Maunulan, Oulunkylän ja Kumpulan kautta Arabiaan. Kaupintietä liikennöivät linjat tarjoavat myös liityntäyhteyksiä esimerkiksi runkolinjalle 40 sekä Vihdintien busseille.

Riistavuoren yhteydet


Joissain kommenteissa on pelätty Riistavuoren alueen yhteyksien merkittävää heikkenemistä, mikäli linjat 41 ja 52 eivät enää ajaa Riistavuoren palvelukeskuksen pysäkin kautta. Linjan 52 reitti kulkee Huopalahden aseman tunnelin kautta, koska tämä nopeuttaa selvästi matka-aikaa ja helpottaa junaan vaihtamista. Etelä-Haagan pysäkeillä nousijoita on ollut melko vähän. Linjan 41 poistuu linjastoluonnoksen mukaan, kun linjasta 40 tehdään Etelä-Haagaa palveleva tiheävuorovälinen runkolinja. Linjan 40 reitti kulkee Etelä-Haagassa Kauppalantietä, jolloin sen reitti palvelee parhaiten sitä osaa Etelä-Haagasta, jota Huopalahden asemalla pysähtyvät junat ja Vihdintietä ajavat bussit eivät palvele. 

Riistavuori ei ole jäämässä kokonaan ilman joukkoliikennepalveluja. Alueelle liikennöi linja 33, joka tarjoaa 20 minuutin vuorovälillä yhteyksiä muun muassa Munkkivuoren ostoskeskukselle sekä monille keskeisille vaihtopysäkeille, mistä matkaa voi jatkaa muulla joukkoliikenteellä. Riistavuoren alueelta kävelymatka Huopalahden asemalle on noin 300–400 metriä. Huopalahden asemalla pysähtyvät myös tiheästi kulkeva bussi 52 sekä runkolinja 550, joka lähivuosina muuttuu pikaratikaksi. Osalla Riistavuorenkujan asukkaista on varsin lyhyt noin 300 metrin kävelymatka Vihdintien Valimokujan pysäkeille, missä pysähtyvät linja 37 sekä tuleva runkolinja 300. Riistavuoren palvelukeskuksen ympäristöstä voi kävellä myös Vihdintien suuntaan, missä lähimmät pysäkit ovat liikenneympyrän kupeessa. 

Riistavuoren alueen ympäristössä kulkee linja 33, jolla pääsee Ruskeasuolle ja Munkkiniemeen ja Munkkivuoreen sekä Tarvoon. Lähellä ovat myös Huopalahden juna-asema, linjojen 52 ja 550 pysäkit sekä Vihdintien linjat kuten 37 ja 300.
Linja 33 tarjoaa Riistavuoren alueelta yhteyksiä lähialueen palveluihin sekä vaihtoyhteyksiä muuhun joukkoliikenteeseen. Huopalahden asema, Vihdintien bussipysäkit sekä linjojen 52 ja 550 (Raide-Jokeri) pysäkit sijaitsevat  kävelyetäisyydellä. 
Riistavuoren lähiyhteyksiä palvelee myös jatkossa lähibussilinja 32, jolla pääsee muun muassa Haagan terveysasemalle ja kauppakeskus Kaareen. 

Kuninkaantammen yhteydet


Kuninkaantammen osalta päädyimme esittämään linjastoluonnoksessa alueen pääjoukkoliikennepalveluksi nykyisen runkolinjan 560 lisäksi linjaa 52, joka tarjoaisi 10 minuutin vuorovälillä tiheän yhteyden erityisesti Kannelmäen asemalta kulkeviin juniin sekä Kannelmäessä sijaitseviin lähipalveluihin (koulut, terveysasema, Kanneltalo, Kaari). Linja tarjoaa samalla vaihdottomia yhteyksiä myös Haagaan, Huopalahden asemalle, Munkkivuoreen ja Otaniemeen. Jo nykytilanteessa linja 560 tarjoaa tiheästi kulkevan ja nopean yhteyden Myyrmäen palveluihin sekä juniin ja muuhun joukkoliikenteeseen. Idässä linja 560 tarjoaa yhteyksiä muun muassa Keravan kaupunkiradan juniin Malmilla ja Tuusulanväylän busseihin Tuomarinkylässä. 

Kuninkaantammen uuden eritasoliittymän valmistuttua tulee mahdolliseksi Kivistön ja Vantaanlaakson aluetta palvelevan bussilinjan 431 tuominen Kuninkaantammen läpi ilman, että reitti ja matka-aika pitenisivät nykyisestä. Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa olemme esittäneet, että linja 431 kulkisi jatkossa ruuhka-aikoina nykyistä tiheämmällä 10 minuutin vuorovälillä. Aiemmin arvioimme, että pelkkä ruuhka-ajan liikenne riittäisi, koska linja palvelee erityisesti työmatkayhteyksiä. Palautteen perusteella olemme kuitenkin tarkistaneet suunnitelmaa siten, että linjalla 431 olisi liikennettä myös arkisin keskipäivällä 30 minuutin vuorovälillä sekä iltaisin ja viikonloppuisin tunnin vuorovälillä. Tällöin Kuninkaantammesta olisi mahdollista päästä esimerkiksi Meilahteen ilman vaihtoa myös viikonloppuisin. 

Kuninkaantammen eritasoliittymän rakentamisaikataulusta meillä ei ole vielä tarkkaa tietoa. Todennäköisesti liittymän valmistuminen vie kuitenkin vielä useita vuosia, mistä johtuen Kuninkaantammen vaihdoton yhteys keskustaan todennäköisesti poistuisi väliaikaisesti. Joissain blogikommenteissa on toivottu linjan 431 ajamista Perhekunnantien kautta ennen uuden liittymän valmistumista. Tulemme laskemaan tämän vaihtoehdon kustannukset sekä arvioimaan Vantaalle matkustavien matka-ajan pidentymisen vaikutuksia. Joka tapauksessa pidemmästä matka-ajasta tulisi lisäkustannuksia. 

Hakuninmaalta keskustaan


Hakuninmaalla vaihdoton yhteys keskustaan poistuisi kauempana Hämeenlinnanväylästä ja linjan 42 pysäkeistä asuvilta. Linja 52 kuitenkin tarjoaisi erinomaisen liityntäyhteyden muuhun joukkoliikenteeseen. Blogikommenteissa ehdotettiin ratkaisuksi muun muassa linjan 42 päätepysäkin siirtämistä Hakuninmaalle tai Kuninkaantammeen. Katuverkon puolesta tämä olisi mahdollista, mutta tällöin poistuisi yhteys Maununnevalta Kannelmäkeen (juna, lähipalvelut) ja toisaalta Hakuninmaalle tulisi kysyntään nähden huomattavan paljon palvelua samalla kun suuren kysynnän alueelta Kannelmäestä poistuisi paljon käytetty bussilinja. 

Nousijamäärien perusteella arvioimme, että Hakuninmaalla olisi arkipäivässä noin 100–150 joukkoliikenteen käyttäjää, joilla matka muuttuisi vaihdolliseksi. Toisaalta kaikki Hakuninmaalla joukkoliikennettä käyttävät hyötyisivät linjan 52 tiheästä vuorovälistä ja moni saisi nykyisen vaihdollisen yhteytensä tilalle vaihdottoman. 

Linjojen 40, 42 ja 52 reitit Kannelmäessä


Esitimme linjastoluonnoksessa joitakin muutoksia bussien reitteihin Kannelmäen alueella. Blogikommenteissa on muun muassa pidetty linjojen 42 ja 52 uutta Kanneltien reittiosuutta liian kapeana bussiliikenteelle sekä arveltu esitettyjen reittien heikentävän koulumatkayhteyksiä. Joissain kommenteissa pohdittiin myös Kannelmäen ostarin ympäristön yhteyksiä sekä ehdotettiin paikkoja uusille pysäkeille. 

Linja 40 Pelimannintie-Klaneettitie-Soittajantie-Kanneltie-Kantelettarentie. Linja 42 Soittajantie-Kanneltie-Kaarelan raitti-Kaarelantie. Linja 52 Kaarelan raitti-Kaarelantie-Vanhaistentie-Kanneltie-Soittajantie-Klaneettitie-Pelimannintie-Kantelettarentie. Linjat 400 ja 431 kulkevat Hämeenlinnanväylää pitkin.
Linjojen 40, 42 ja 52 linjastoluonnoksen mukaiset reitit ja pysäkit Kannelmäessä. Kannelmäen itäreunan asukkaita palvelevat myös Hämeenlinnanväylää liikennöivät runkolinja 400 ja linja 431. 
Tavoitteenamme on, että runkolinjalle 40 voitaisiin toteuttaa pysäkit Kantelettarentielle lähelle ostaria. Tarkastelemme vielä saadun palautteen perusteella linjojen 42 ja 52 reittejä Kannelmäessä. Kannelmäen itäreunalla lähellä Hämeenlinnanväylää asuvat voivat käyttää myös Hämeenlinnanväylän busseja, joihin noustaankin paljon muun muassa Kaarelantien ja Raitamaantien pysäkeiltä. Näiltä pysäkeiltä on jatkossakin nopeat ja tiheävuoroväliset yhteydet keskustan suuntaan seutubusseilla, joista valtaosaa suunnitellaan yhdistettäväksi 10 minuutin välein kulkevaksi runkolinjaksi 400. Linjan 40 reitti tarjoaisi Kannelmäen ostarin lähistöltä Haagan läpi keskustaan kulkevan yhteyden nykyistä linjaa 43 selvästi tiheämmällä vuorovälillä ja hieman nopeammalla reitillä.

Asukastilaisuus 24.10.


Loppuun vielä muistutus asukastilaisuudestamme, joka järjestetään Pohjois-Haagassa Valkean talon auditoriossa (Ilkantie 4) torstaina 24. lokakuuta kello 18.

Ja linjastoluonnostahan on mahdollista kommentoida sunnuntaihin 3. marraskuuta asti!

120 kommenttia:

  1. Linjastoluonnos vaikuttaa erittäin harkitulta ja mielestäni siinä on oikein hyvin huomioitu myös suunnittelun alkuvaiheessa annettu yleisöpalaute.

    Erityisesti kiinnitin huomiota siihen, että asukkaiden mielipiteillä ja aluetuntemuksella on ollut selvästi vaikutusta linjaluonnokseen mm. Etelä-Haagan alueella ja tuleva päälinja (40) tulisi kulkemaan keskeisintä reittiä Haagan läpi säilyttäen suorat yhteydet Mannerheimintietä pitkin Elielinaukiolle sekä toisessa päässä Kaareen ja Kannelmäkeen. Lisäksi linjan 33 tarkistettu reitti vaikuttaisi palvelevan varsin hyvin Etelä-Haagan tärkeimpiä poikittaisyhteyksiä Huopalahden asemalle sekä Munkkiniemen ja Ruskeasuon suuntaan.

    Tiedottamisessa näkisin tosin hieman parannettavaakin. Linjastoluonnoksen saaman palautemäärän ja kommenttien perusteella vaikuttaa siltä, etteivät monetkaan huomanneet koko suunnitelmaa ja siihen liittyvää kyselyä vielä alkuvaiheessa.

    VastaaPoista
  2. Hyvä suunnitelma! Yhdyn kaikin puolin edellisen kirjoittajan esittämiin näkemyksiin.

    VastaaPoista
  3. Mulla olisi muuten periaatekysymys: sanotaan vaikka että esim linjasta 33 tulisi hyvin suosittu linja tulevaisuudessa, suositumpi kuin mitä nyt on laskettu, niin ettei matkustajia edes mahdu kyytiin (pikkubusseihin?) — saako se siinä tapauksessa lisälähtöjä, vai ovatko tällaiset asiat täysin budjetin varassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kiitos kommentistasi. Lisälähtöjä ei tule automaattisesti, koska niistä koituu kustannuksia, joita ei yleensä saada katettua lipputuloilla (noin puolet HSL:n joukkoliikenteen kustannuksista maksetaan HSL:n jäsenkuntien verovaroista). Lisäystarvetta on toki helpompi perustella suuren käyttäjämäärän perusteella, mutta kasvavassa kaupungissa erilaisia palveluiden lisäystarpeita on paljon, jolloin asioita joudutaan laittamaan tärkeysjärjestykseen. Emme siis voi luvata lisävuoroja, mutta yleisesti voisi todeta, että ennemmin lisäyksiä tulee suosituille kuin vähemmän käytetyille linjoille.

      Poista
  4. Aluksi mietitytti se 41:n poistuminen, kun ei pääsisi enää Haagasta suoraan Top/Run -> Kamppi vaihtamatta, muttei enää. Kun kerran 37 ja 42 jatkossakin kulkevat sitä reittiä, yhdessä suhteellisen tiheästi, niin ei se vaihtaminen mikään ongelma ole. Kun myös linja-autot tulevaisuudessa toivottavasti kehittyvät niin, että niihin on kaikille mahdollisimman helppoa astua sisään ja ulos, vaihtoja ajatellen.

    Tärkein on mielestäni, että saadaan alueelle yksi tiheästi kulkeva runkolinja, josta on sitten mahdollista vaihtaa edelleen, kaikenlaisiin eri suuntiin. Ja kun nimenomaan kulkee Kannelmäen, Pohjois-Haagan sekä Etelä-Haagan läpi mahdollisimman suoraa reittiä saadaan kaikkien näiden alueiden potentiaali (matkustajat) keskitettyä yhteen linjaan.

    Samalla toivoen, että HSL todellakin saa linjan kulkua nopeutettua koko alueen läpi, mikä varmasti tulee toteutumaan mm avorahastuksen avulla, mikäli linjasta tulee runkolinja. Ja toivottavasti myös alueen liikennevaloihin pystyy vaikuttamaan jollakin tavalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Avorahastus voisi tehdä kaikkiin busseihin vaikkapa jo nyt, lyhyet kun pitkätkin. Ja tuo että voi vaihtaa eri suuntiin toteutuu jo Etelä-Haagassa, ja toteutuisi jatkossakin jos alue saa pitää 52 ja 63 ja 41 linjat sellaisina kun ovat jo olleet. Ehdottaisin myös että ratikka 10 tulisi Haagan torille asti tai jopa Pohjois Haagan vanhalle ostarille.

      Poista
  5. Hyvä suunnitelma hsl nopeuttaa matkaani!

    VastaaPoista
  6. 431 uusi suunnitelma hyvä parannus. Itse asiassa 52 voisi tällä erää katkaista Hakuninmaalle ja saada siitä vielä tiheämpi. Kuninkaantammeen tällä erää riittää kyllä 431 mikäli uusi suunnitelma pitää kutinsa sekä 560 tietenkin. Omien havaintojen mukaan 43 tällä hetkellä on melkoisen turha siellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 52:n Kuninkaantammeen kulun syy lienee, että Kuninkaantammessa käytetään eri palveluita Kannelmäen alueella, ja ollaan esitetty toivetta siitä, että yhteys Kuninkaantammen sekä Kannelmäen välissä säilyisi. Mikäli näin ei ole, on tietysti yhteys tarpeeton.

      Olen samaa mieltä siitä, että on hienoa, että 431 saa laajennettuja liikennöintiaikoja, näin aluksi ainakin suhteellisen harvoin, mutta saattaapi olla, että linjasta tulee hyvinkin suosittu. Ja että linjalle joudutaan lisäämään lähtöjä.

      Poista
    2. 52 siirtäminen pois Pirkkola-Maunula-Oulunkylä-Kumpula-Arabia suunnalta on vakava haitta sinnepäin liikkuville, esitän että palataan 52 osalta takaisin alkuperäisreitille.

      Poista
    3. Täältä Kuninkaantammesta ei pääse lapset kouluun, jos tuo 52 katkaistaan Hakuninmaalle. Eli on todella tärkeä yhteys.

      Poista
  7. Hieno parannus!! Ainoa mutos Kuninkaantammen yhteyksissä 560 ja 520 yhdistäminen , joilloin vihdintien busseille oli parempi vaihto mahdollisuus. myös se helpottaa idästä ja malmilta vaihdon vihdintie busseille.

    VastaaPoista
  8. linja 42 jatkaminen Kaareen tai pohjois haagan asemalle.

    VastaaPoista
  9. Linjaehdotus 33 on susi. Etelä-Haagaan tarvitaan sujuvaa liikkumista Munkkiniemen aukion pikavuoropysäkeiltä läpi koko viikon, joka päivä aamusta myöhäisiltaan. Linja 33 ei liikkuisi lähelläkään, eikä iltaisin, eikä myöskään sunnuntaisin. Jotta 33 korvaisi Haagalle päin liikkumista kunnolla niin sen pitäisi mennä vähintään yhtä usein kun 52 kulkee nyt. Pienkalusto lienee ainakin tällä hetkellä ok, mutta reitti ja liikennöintiajat eivät palvele tarpeita.

    Linjan 52 iso muutos missä se ei enää liiku Palokaivon aukion läpi Arabiaan Pirkkolan ja Maunulan ja Oulunkylän läpi tekee lasten ja nuorten harrastusmatkoista mahdottomat, ja vaikeuttavat opiskelioiden liikkumista Arcadan kouluun (Arabia) ja Helsingin yliopistolle (Kumpula), ja tietysti myös työmatkat siihen suuntaan. Jo tällä hetkellä pääsee sujuvasti Kaareen Munkkiniemestä käyttämällä 52 ja vaihtamalla 41 linjaan Haagassa juna-aseman tienoolla tai Lärkanin ulkopuolella, se riittää mainiosti. Tai tehkää sille joku pienkalustolinja, älä vie loistavaa 52 meiltä muilta!

    Linja 41 ja 40 pitää liikennöidä kuten nytkin kaupunkiin päin suorina yhteyksinä. Vuoroväleiksi riittää hyvin 10 min.

    Ehdotetut huononnukset yhteyksiin missä nojataan vaihtoihin eivät tarkoita että joukkoliikenne parantuu, vaan ne lisäävät joukkoliikenteeseen käyttöön vaivaa. Se taas tarkoittaa että vaihtoehdoksi nousee auto - ja kaikki reaktiot mitä olen naapureilta ja paikallisilta ystäviltä kuullut on juuri tämä. Pitää a/lisätä auton käyttöä b/ostaa auto c/ostaa perheeseen toinen auto mikäli ehdotetut muutokset toteutuvat, varsinkin itäisen Etelä-Haagan huononnukset (linjat 40,41,52,63). Ei kai se sentään ole tarkoitus? Useimmat meistä käytämme joukkoliikennettä "ideologisista" syistä, ei siki että autoa ei ole tai että siihen ei ole varaa. Jos liikenne ei palvele yhtä mukavasti kun nyt niin siirrytään toiseen mukavaan vaihtoehtoon, joka on autoilu. Ajankäytössä minuutit eivät ole tärkeitä, vaan se että pääsee ilman vaihtoja jolloin matkasta tulee stressitön ja helppo. Helppous on prioriteetti, ei minuuttien jahti. Naisille ja lapsille vielä on lisäksi tärkeä se ettei tule pimeään aikaan vaihtoja syrjäisillä pimeillä pysäkeillä oudossa kaupunginossassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kiitos kommentistasi. Linjalla 52 on nykyisellä reitillään valitettavan vähän matkustajia. Merkittävä syy tähän on muiden poikittaisyhteyksien kehittyminen viimeisen 10 - 15 vuoden aikana, näistä tärkeimpänä runkolinja 550. Linjan 52 nykyinen reitti on hidas ja kiertelevä. Uuden reitin olemme pyrkineet suunnittelemaan siten, että se palvelisi nykyistä paremmin mahdollisimman monien liikkumistarpeita, mutta toki tämä väistämättä tarkoittaa sitä, että jollakin nykyisen reitin käyttäjällä yhteys muuttuu vaihdolliseksi tai edellyttää pidempää kävelymatkaa pysäkille. Uusi reitti palvelee Kaaren yhteyksien lisäksi myös mm. muassa liityntäyhteyksiä Huopalahden asemalle sekä koulu- ja opiskeluyhteyksiä mm. useisiin Haagan ja Munkkiniemen kouluihin sekä Aalto-yliopistolle.

      Osa mainitsemistasi yhteyksistä muuttuu vaihdolliseksi, esimerkiksi Palokaivon aukio - Pirkkolan liikuntapuisto. Tällä välillä voi kuitenkin uudessa linjastossa kulkea hyödyntäen tiheästi liikennöiviä linjoja 40 ja 550 (pikaratikka), jolloin yhteys toimii suurimman osan päivästä enintään 10 minuutin välein. Arcadaan ja Kumpulan kampukselle on linjaa 52 nopeampi yhteys linjalla 56, jonka vuoroväli tulee tihentymään nykyisestä 15-20 minuutista 10 minuuttiin. Monet etelähaagalaiset asuvat kävelyetäisyydellä linjan 56 pysäkistä. Kauppalantien suunnasta 56:n pysäkki on saavutettavissa helposti linjalla 40.

      1- ja 2-tien suunnan kaukoliikenteestä Etelä-Haagan suuntaan jatkavia matkustajia on varmasti joitakin myös linjan 33 liikennöintiaikojen ulkopuolella (esimerkiksi viikonloppureissulta palaajia sunnuntai-iltaisin). Kaukobusseista Etelä-Haagaan pääsee uudessa linjastossa kuitenkin varsin hyvin vaihtamalla esimerkiksi Kisahallin kohdalla linjalle 40, joka ajaa tiheällä vuorovälillä iltaisinkin. Kokonaismatka-aikaan tällä ei ole juurikaan merkitystä, mutta tiheämpi yhteys on harvoin kulkevaa nykyistä linjaa 52 käyttökelpoisempi, kun vaihtopysäkillä ei tule pitkää odotusaikaa.

      Poista
    2. Voisitteko sitten ystävällisesti julkaista linjan 52 osalta tilastoja matkustajamääristä joihin viittaatte?
      Sama juttu linjan 51 osalta, joka on erittäin suosittu mutta kuitenkin haluatte lopettaa sen. Olisiko esittää jonkinlaista ennakkoarvioita perustettavan linjan 53 käyttäjämääristä ja kustannustehokkuudesta 51:een verrattuna?

      Ei asiat toimi näin, että te esitätte julkisesti väitteitä jonkin linjan epäsuosiosta ilman, että asialle on mitään näyttöä.

      Poista
    3. Hei, täältä ääni myös sille, että julkistatte matkustajatilastot linjan 51 osalta. Mihin epäsuosittuus perustuu? Bussi on useimmiten täynnä ainakin jossakin vaiheessa matkaa, kun olen sillä kulkenut, riippumatta mihin suuntaan ja mihin kellonaikaan.

      Ei ole toimivaa keskustelua / päätöksentekoa esittää vain väite, mutta ilman faktatietoa. Väite ilman faktaa on mielipide. Koska huononnatte oleellisesti meidän liikennöintipalveluitamme, niin esittäkää myös ystävällisesti faktat näiden päätösten takana.

      Poista
    4. Kuljen 51:llä arkisin kello 20 aikaan Kalliosta Pohjois-Haagaan. Tuolloin bussissa on 1-10 matkustajaa, ehkä keskimäärin 5. Ihana linja, jolla pääsen nopeasti kotiin etenkin nyt, kun se ei kierrä Maunulassa kunniakierrosta. Ymmärrän kuitenkin, että noilla matkustajamäärillä hankalaa perustella linjan olemassaoloa...

      Poista
  10. Linja 42 kulkemaan 00 asti

    VastaaPoista
  11. Välillä Munkkiniemi-Haaga, Kamppi-Haaga sekä Rautatieasema-Haaga liikutaan usein painavien matkatavaroiden kanssa, siksi jo olisi tärkeätä ettei tulisi vaihtoja linjoille ja että pääsee matkaamaan niillä ilman vaihtoja niin lähelle kotia kun mahdollista. Ja nimenomaan aamusta myöhäisiltaan asti.

    VastaaPoista
  12. Tässä ei edelleenkään ole huomioitu Etelä-Haagan itälaidan asukkaiden tarpeet liikkua kaupungille päin Töölöön läpi tai metrolle.

    VastaaPoista
  13. Lassilan yhteydet huononevat. Olen paljon julkista liikennettä käyttävä, mutta jaloissa olevan nivelrikon vuoksi kävelymatkan tulisi olla korkeintaan 500 m. Asun keskellä Lassilaa. HSL sovelluksen mukaiset kävelymatkat lähipysäkeille ovat: Lassila 350m, Pohjois-Haagan asema 400 m, Niittykulmantie (lähiliikennebussi 32) 200 m. Kaikki muut ehdottamanne pysäkit ovat kauempana: Näyttelijäntie 700 m, Marttila (Vihdintie) 750 m, Klaneettipolku (553) 600 m ja Viulutie Kannelmäessä, jota ehdotitte, 850 m. Ei ole mitään hyötyä, vaikka bussi kulkisi 5-10 min välein, jos pysäkille meno ei onnistu. Väite, että suurimmalle osaa lassilalaisista on vain 500 m matka uusille pysäkeille ei siis pidä paikkaansa tai perustuu linnuntiehen. Lisähaastetta tuo reittien talvikunnossapito. Helsingin keskustaan tai Pasilaan menen junalla. Mutta on kohtuutonta, että ehdotatte junalla menoa Huopalahteen tai Kannelmäkeen ja sieltä vaihtoa bussiin, jotta pääsen Haagaan! Liikuntarajoitteisille vaihdot, johon liittyy rappusia ja pitkiä siirtymismatkoja, ovat vaikeita. Sen sijaan vaihto samalla pysäkillä, missä on penkki ja sadekatos, kyllä käy. EHDOTUS: uuden ehdottamanne linjan 40 kanssa osa busseista ajaa Pohjois-Haagan asemalta entisen 41:den reittiä Etelä-Haagan läpi Kamppiin. Vuoroja voisi olla 20 min välein. Vastaavasti harvennatte muutamia uuden linjan 40 vuoroja. Näin pääsy Lassilasta ja Riistavuoren seuduilta edelleen sujuu. Ja toivottu yhteys Kamppiin säilyy.

    VastaaPoista
  14. Haagasta muuttaa nyt paljon alakouluikäisiä lapsia omaavia perheitä Kaarelan puutaloalueelle vanhemman ikäpolven sieltä väistyessä, samoin uudelle asuinalueelle Kuninkaantammeen. Moni toivoo lapsensa saavan käydä koulunsa ja harrastuksensa tuttujen kavereiden seurassa, mutta liikenneyhteydet tuntuvan erityisesti haastavan tulevien linjamuutosten yhteydessä. Moni reitti toki paraneekin, mutta turvallinen ja mielellään yhtenäinen koulumatka Haagan kouluihin olisi tervetullut näkökulma uusien linjojen suunnittelussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kiitos kommentistasi. Monia koulumatkayhteyksiä palvelee parhaiten linjan 52 uusi reitti. Sillä pääsee esimerkiksi Kuninkaantammesta 10 minuutin välein lähelle useita Haagan kouluja. Linja tarjoaa vaihdottoman yhteyden myös ruotsinkielisille koululaisille, jotka kulkevat kouluun Etelä-Haagaan tai Munkkiniemeen.

      Poista
  15. Jos linjastouudistuksella ruokitaan junaliikennettä voisiko hsl myös huolehtia, että asemille kulku on helppoa myös liikuntarajoitteisille ja vaunujen kanssa matkustaville. Esim. Huopalahden aseman hissi ei viime keväänä toiminut yli kuukauteen. Ensi keväänäkin on sulamisvesiä luvassa, ulkoistetaanko ongelmat jälleen?

    VastaaPoista
  16. Ihan typerä selittää että 40 korvaisi 41:n tarpeet. Kulkeeko 40 Töölön ja Kampin kautta? Haagassa pitää olla jatkossakin suora yhteys Töölöön ja Kamppiin!

    VastaaPoista
  17. Vaihdot karsivat käyttöä, ei kukaan rupea vaihtamaan bussista bussiin. Ihan turhaa selitystä tiheistä vuoroväleistä ja vaihtomahdollisuuksista. Suurin osa ihmisistä ottaa mielummin vähän pidemmät vuorovälit kuin vaihdon. Vaihdottomuus mahdollistaa huomattavasti stressittömämmän liikkumisen ja ajan käytön esimerkiksi tehokkaasti työskentelyyn.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täsmälleen samaa mieltä. Nykyisin Lassilasta kamppiin matkustavana, pääsen mukavasti yhdellä bussilla. Mikäli joudun jatkossa vaihtamaan bussia, otan oman auton alle. Typerää perustella "helpoilla" vaihdoilla linjojen poistumista.

      Poista
    2. Hei, älä yleistä kuten "ei kukaan rupea vaihtamaan bussista bussiin". Sinä ehkä et, mutta minä ainakin vaihdan jo nyt, jos perille pääsee nopeammin kuin vaihdottomalla yhteydellä. Pidän suunnitelmaa pääosin hyvänä ja etenkin ajatuksesta, että on tiheät ja suoremmat peruslinjat joiden välillä on helppo vaihtaa.
      Kyllähän se harmittaa, jos vaihtopysäkille tullessa näkee vain perävalot, jos seuraavaa vuoroa saa odottaa 20 min. Jos seuraava bussi tuleekin 5 min päästä niin asia ei ehkä enää olekaan niin dramaattinen.

      Poista
    3. Sinä anonyymi yllä, arkikokemuksen ja kaikkien vastauksien perusteella, olet vähemmistössä. Ihmiset eivät keskimäärin halua vaihtaa bussia jos ei ole aivan pakko ja ottavat mielummin hiukan pidemmän matkan kuin vaihtavat kesken kaiken.

      Poista
    4. Ihmisillä on huono mielikuva bussin vaihtamisesta siksi, että on ollut useita eri linjoja jotka kulkevat liian harvoin. Tällöin odotusajat tai vaihtobussin missaaminen ovat haitanneet kohtuuttomasti. Jos olisi enemmän tiheästi kulkevia yhteyksiä, ei vaihtaminen niin haittaa, kun tietäisi että seuraava bussi tulee aina 5-10min päästä.

      Poista
  18. Selkeän näköinen suunnitelma hyvillä perusteluilla! Kiitos suunnittelijoille :)

    VastaaPoista
  19. Hei HSL, edelleenkään ei hyvä suunnitelma ja se ei selittelyllä parane. Ja täytyy sanoa, että on kumma, jos tämä palautemyrsky ei tule mitenkään vaikuttamaan suunnitelmiinne romahduttaa julkinen liikenne ainakin omassa asuintaajamassani Lassilassa. Meillä paikallisessa kirjastossa kerätään myös adressia linjojen 41 ja 43 nykyisen liikennöinnin säilyttämisen puolesta, ja myös sinne on kertynyt useita nimiä joten koko palautemäärä ei näy tässä sähköisessä keskustelussa.

    Olen itse asunut Lassilassa pitkään, ja liikkunut välillä lastenrattaiden kanssa ja välillä itse kulkurajoitteisena. Toimiva paikallisliikenne on ollut ehdoton edellytys omalle ja lasteni liikkumiselle! Se, että olisin kotoani lähtenyt Vihdintielle sen tarjoamien bussilinjojen pariin talvipakkasella, auraamattomia teitä pitkin ja lastenrattaita puskien olisi kyllä estänyt monet matkat minulta. Ja on ajatuksenakin aika arjesta vieraantunut.

    Juna menee Lassilasta keskustaan nopeasti ja kätevästi - mutta kun kaikki matkat eivät aina suuntaudu keskustaan! Välillä pitää käydä Töölössä, välillä Maunulassa, jne. Näitä tarpeita varten meillä on ollut mainioita ja toimivia bussilinjoja: 40, 41, 51 ja 43. No eipä ole enää jatkossa. Ja tiedän hyvin, että vaihtamalla pääsee, mutta kun se vaihtaminen on aina hankalaa, ja etenkin huonommilla säillä ne vaihtovälit tuppaavat venymään (tai vaihtobussin perävalot näkyvät, kun pysäkille pääsee edellisestä bussista). Ja kun vaihtovälit venyvät ja myöhästyy sovituista menoistaan, niin oma auto on äkkiä kätevin tapa liikkua.

    Lassilassa asuu myös paljon ikäihmisiä sekä lapsiperheitä, joilla ei välttämättä ole pääsyä someen, mutta huomioikaa ystävällisesti myös heidän tarpeensa. 500 metriä (joka muuten pätee vain osalle lassilalaisia) on pitkä matka mennä huonoilla jaloilla, liukkailla keleillä lähimmälle pysäkille.

    Ei kiitoksia suunnittelijoille täältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuninkaantammesta iso kiitos että olette kuunnelleet palautetta. Jos 431:lle saadaan vuorot muulloinkin kuin ruuhka-aikoina on tämä ehdottomasti parannusta nykytilanteeseen. Adressit 43:n puolesta on kyseenalaisia koska allekirjoittajien asuinpaikkaa ei tiedä. Kannelmäessä se voi olla jollekin tärkeä yhteys mutta ei Kuninkaantammessa.

      Suunnitelma näyttää hyvältä ja varmasti parasta mitä budjettien kanssa saa tehtyä. Vaikuttaa siltä ettei kovin moni ole edes perehtynyt suunnitelmaan ennen kommentointia.

      Poista
  20. Haagan itäisen kulman yhteyksiä suunnittelijat eivät vaivaudu postauksessa edes kommentoimaan!!!
    Kertokaa miten sieltä tulevaisuudessa matkataan Maunulaan ja Oulunkylään? Nimenomaan Etelä Haagan itäisestä alueesta on kysymys.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kiitos kommentistasi. Matkat Etelä-Haagan itäreunalta Maunulaan ja Oulunkylään muuttuvat vaihdollisiksi tai edellyttävät kävelyä esimerkiksi Eliel Saarisen tielle bussin 550 (tulevaisuudessa pikaratikan) pysäkille. Vaihdollisia yhteyksiä tarjoaisivat ainakin linjat 23, 33, 40, 53, 56, 63 ja 550. Esimerkiksi linjalta 33 voi vaihtaa 550:een Vihdintien pysäkillä ja linjalta 40 Eliel Saarisen tien ja Ilkantien risteyksessä. Linjalta 56 voi vaihtaa Maunulan busseihin 23 ja 63 Metsäläntiellä Postipuiston kohdalla.

      Poista
  21. Bussien kulkuvälien tihentyminen ei auta yhtään, jos bussit kulkevat sellaisia reittejä jotka eivät palvele asiakkaita. 41 Kannelmäestä Töölön kautta Kamppiin on vaihdottomana välttämätön myös tulevaisuudessa. Miksi kaikkien bussien pitäisi kulkea Mannerheimintietä?

    VastaaPoista
  22. Linjan 41 lakkauttaminen haittaisi myös yhteyksiä Hernesaareen ja Eiraan! Nyt 41:stä on helppo vaihtaa linjaan 14 (tai 18), mutta jos 41 lakkautetaan tulisi vaihtoja ainakin kaksi Haagasta Hernesaareen tai Eiraan kulkiessa. Linja 14 liikennöi 20 minuutin (!) väliajoin. 41:llä on vielä toivoa ennättää aikomaansa 14 -bussiin, mutta jos välissä olisi vielä toinen vaihto linja 40:stä linja 37:ään epäilen, että matka-aika pidentyisi kohtuuttomaksi. Linja 41 palvelee nyt myös Töölöön aikovia hyvin. Mechelininkadulle tai esimerkiksi rannalle ei ole 41:stä liian pitkä matka.
    Aina kulkiessani 41 -bussissa, vaihtelevina kellonaikoina, on matkustajia ollut bussissa melko tai erittäin paljon. Linja on suosittu, koska se on kätevä ja vastaa moniin liikkumistarpeisiin. Kuten aiemmissa kommenteissa on jo ilmennyt: kaikki eivät ole menossa suoraan ydinkeskustaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kiitos kommentistasi. Eiraan pääsee bussin lisäksi myös ratikoilla 1 ja 3. Lisäksi vuodesta 2021 alkaen linja 6 ajaa Eiranrantaan. Haagan suunnasta Etelä-Helsinkiin on mahdollista matkustaa myös hyödyntäen linjaa 52, jolta voi vaihtaa Huopalahdentiellä Eiran bussiin.

      Poista
  23. Edelleenkään selitys lassilan jättämisestä ilman bussiyhteyttä ei vakuuta. Nykyisen linjan 40 tapainen bussiyhteys tulee ehdottomasti säilyttää.

    VastaaPoista
  24. Jos ja kun tämä linjastosuunnitelma tulee, toivottavasti vaihdot Kamppiin meneviin busseihin on suunniteltu käyttäjäystävälliseksi, ettei tarvi kaatosateessa/tuulessa seistä vaan pääsee suojaan pysäkin sisään ja bussit ovat tarpeeksi isoja vetämään suuret matkustajamäärät. Mietin sitä, että näitä ketkä suunnittelee ja päättää näitä linjastouudistuksia tuskin itse matkustavat julkisilla. Noh, itsehän tämän uudistuksen myötä aion siirtyä oman auton käyttöön. En aio vaihdella bussia ja seistä talvisaikaan ulkona odottamassa bussia. Nykyään päässyt melkein kastumatta ja 15 minuutissa ovelta ovelle.

    VastaaPoista
  25. Bussilinja 43 ei kyllä saa lopettaa.
    Haloo, mikä pieni piiri näitä muutosehdotuksia oikein tekee???!?!?!?!?

    VastaaPoista
  26. https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/811653-bussimuutoksia-vastustetaan-yli-1-100-nimen-adressilla-hsl-aikeissa-lakkauttaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun kaikkea pitää aina vastustaa...

      Poista
  27. Nytkö jälleen ollaan kaivamassa liikenteeseen jo aiemmin huonoksi todettuja nivelbusseja? Ne olivat kalliita, lyhytikäisiä ja epämukavia.
    HSL voisi ottaa opiksi omista kokemuksistaan. Miten ne muka mahtuisivat lähiöiden kapeille kaduille? Matkustajat saisivat töyssyistä kyytiä seisomapaikoilla ja sitten vaihtopysäkille odottamaan jatkoyhteyttä tai pitkälle kävelylle. HSL ei voi mitenkään perustella, että tämä olisi parannus nykytilanteeseen.

    http://ratikka.info/2018/03/miksi-suomessa-luovuttiin-nivelbusseista/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyl nivelbussi on ketterämpi kääntymään ahtailla kaduilla kuin Telibussi. Onhan noita nivelbusseja myös Ruotsissa ja Norjassa, Siellä ihan samanlaiset olosuhteet kuin täällä Suomessa. Lisäksi myös Tampereelle on Nivelet tekemässä paluuta.

      Poista
    2. Samaa mieltä helpottaisi myös Lastenvaunuja/pyörätuoli/rollattorivanhuksia. Ruuhka tilaisteissa.

      Poista
    3. Tässä on tietoa kaavailusta nivelbussista. Siinä on 130 paikkaa, suurin osa seisomapaikkoja. Se on tarkoitettu keskustan lyhyille linjoille, ei näille pitemmille matkoille.

      https://yle.fi/uutiset/3-10182637

      Poista
    4. Hei, ja kiitos kommenteistanne. Nivelbussit ovat tosiaan telibusseja näppärämpiä ahtailla kaduilla, kun auto taittuu nivelen kohdalta. Busseja on saatavilla erilaisilla istuin- ja ovijärjestelyillä. HSL:n liikenteeseen tuskin tullaan hankkimaan busseja, joissa olisi lähinnä seisomapaikkoja. Tuo ylempänä linkatussa uutisessa esiintyvä nivelbussi on yksittäiskappaleena valmistettu Volvon testibussi, joka eroaa paljonkin tavanomaisesta nivelbussista.

      Sähkökäyttöisiä telibusseja ei ole ainakaan lähitulevaisuudessa yleisesti saatavilla, mutta nivelbusseja tekee useampi valmistaja. Tämä on yksi keskeinen syy, miksi HSL:ssäkin on selvitetty edellytyksiä nivelbussien paluulle. Muualla Pohjoismaissa sähkönivelbusseja on jo käytössä.

      Poista
    5. Todella huono suunnitelma- jälleen kerran yritetään huonontaa Haagan bussiyhteyksiä
      Etelä-haagalaisille pelkkä linja 40 ei riitä- isot nivelbussitko kapeille Haagan kaduille- absurdia- olisivat aina täynnä, ei pääsisi enää suoraan Kamppiin, paljon vanhusten hoivakoteja alueella

      Linjat 41 ja 63 pitää säilyttää entisellään, jotta joka puolelle leveätä Haagaa pääsee - lisäksi pimeällä turvatonta naisihmisenä nykyään kävellä kotiin pitkiä matkoja...

      Poista
    6. Hei HSL, nivelbussit saattavat toimia tai olla toimimatta, mutta ottakaa huomioon myös ne asiakkaanne, joiden omat nivelet eivät enää toimi! Edelleen, liikenteen keskittäminen runkolinjoihin tarkoittaa pidentyneitä kävelymatkoja tai sitä vaihtamista bussista toiseen. Tämä ei ole toimiva ratkaisu kaikille matkustajille, jos oma liikkuminen on syystä tai toisesta hankalaa.

      Toivoisin myös vastausta kysymykseen, miksi Haaga-Lassila-Kannelmäen bussilinjoja lähdetään uudistamaan? Monen täällä kommentoineen mielestä nykyinen järjestelmä toimii. Miksi julkinen liikenne pitää muuttaa sellaiseksi, että usealla meistä matkat hankaloituvat ja matka-aika pitenee?

      Poista
  28. Voisiko Runkolinja 40 mennä Tööllöön kautta kamppiin! Elielinaukiolle on päättymässä jo kolme runkolinjaa , joten niin on helppo vaihtaa Ruskeasuolta. Voisko joku toinenkin Lähilija mennä Pohjoishaagan asema - Eliel saarisentie - nuijamiestentie - matkamiehentie- Ruskeasuo - Meilahti. kaksi lähilinjaa rittäisi korvaamaan linjat 63 , 41 , 43 Haagassa.

    VastaaPoista
  29. Hei

    Toivon todella että ette taivu muutosvastarintaisten adressin edessä, sillä Haagan linjojen selkeyttäminen yhdeksi linjaksi 40 on mielestäni erittäin tervetullut muutos. Me, jotka olemme suunnitelmaan tyytyväisiä emme vain valitettavasti muista kertoa sitä ja jäämme äänekkäämpien voimien alle...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä epäselkeää nykyisissä linjoissa on?

      Poista
    2. Nykyinen linjasto on hyvä, mutta sitä edeltänyt oli vielä parempi. Muistan hyvin ajan, kun 63:lla pääsi Postitalon eteen ja 42:lla suoraan Erottajalle. Joskus muinoin Haagaan tuli jopa oma raitiolinja H ja junillakin oli Haagan seisake nykyisen Hämeenlinnanväylän kieppeillä.

      Maailma kuitenkin muuttuu ja linjoja joudutaan silloin tällöin miettimään ja järjestelemään uusiksi. Tämä vaikuttaa tietenkin totuttuihin yhteyksiin. Uskon kuitenkin, että muutoksiinkin tottuu ajan myötä.

      Suunnittelun lähtökohdat huomioiden tämä linjastoluonnos vaikuttaa oikein hyvältä ja tarkkaan harkitulta.

      Poista
    3. Onko suunnittelun lähtökohtana rahansäästö päivittäisiä ekotekoja tekevien bussimatkustajien kustannuksella? Asukkaiden ja verotulojen jatkuvasti kasvaessa on myös tämän alueen liikenneyhteyksiin panostettava eikä supistettava. Vai onko tarkoitus palvella vain niitä, jotka asuvat uusien pikaratikkaväylien varsilla?

      Poista
    4. SAmaa mieltä Miksi allekirjoittaa adressi , se on myös muilta pois , jotka muutoksen kannalla , se miten muutos toteutuu on eri asia. koilisenlijasto uudistuksesssa hsl onnistu hyvin , paitsi 611 ei kulje sunnuntaisin oli Siltamäen asukkaille huono juttu, eikä yhtään linjaa päätetty Kalasatamaan ja 69 säilyi adressilla , joka on huvittavaa edelleen, kuka oikeasti matkustaa linjalla 69 päästä päähän saatikka malmille. Helsingin pisin ja kiertävin linja, jonka korvaisi juna ja raitiolinja käpylä-pasila - töölöö-kamppi. linja 69 Käpylä- Patola- Pukinmäki - Malmi - Jakomäki välille linja olisi toimiva. Lännessä linja 43 ei ole kovin houkutteleva päästä päähän , jos menee , sillä kestää tunti keskustaan , kun autolla pääsee yli puolet nopeammin , hyvä tämä uudistus vihdoin tulee tätä on toivottu!!! toteuttaa se.

      Poista
    5. Suunnittelun lähtökohdat kerrottiin jo ensimmäisessä blogikirjoituksessa 8. elokuuta. Siellä sanottiin mm. näin: "Yhtenä työn lähtökohtana on se, että muutoksia suunnitellaan nykyisellä kustannustasolla. Jotta tiettyjä yhteyksiä voidaan parantaa, voi vastaavasti jokin toinen, vähemmän käytetty yhteys muuttua esimerkiksi vaihdolliseksi."

      Poista
    6. Siis nollasummapeliä. Vaikka asukkaita tulee lisää niin palvelujen määrä pidetään entisellään. Viis siitä miten asukkaiden elämänlaatu kärsii! Kuinka voidaan vaikuttaa myöskään ilmastonmuutokseen, kun kaikki joutuvat turvautumaan oman auton käyttöön (siis ne joilla on siihen varaa ja mahdollisuus)? Salkkuherrojahan ei ennenkään ole busseissa näkynyt. Uusien virtaviivaisten pikaratikoiden rahoitus otetaan muiden linjojen matkustajien yhteyksiä heikentämällä. Onko tämä tosiaan kaupunginvaltuutettujen tahto? Tulkoon julkisuuteen perustelemaan asiaa. Rahapulaan on Helsingissä turha vedota, jos jotkut ovat valmiita laittamaan miljardeja yksityisautoja palveleviin tunneleihin.

      Poista
  30. Tämä uudistus on hyvä. Miettikää miten muualla helsingissä tai pääkaupunkisudulla kuljetaan keskustaan? Esim idässä joutuu liityntälinjalta vaihtamaan metroon keskustaan mentäessä. Ei siellä kulje mikään suoraan keskustaan, kuten lännessä , vaikka juna menee nopeammin keskustaan. Samoin poikittais linjat eivät kiertele, kuten nyt 51 metsälässä ja 52 munkkiniemessä, haagassa ja oulunkylässä. Onneksi linja 52. muuttuu. Itse oisin vain suoristanut linjoja 51 ja 52.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin että hypätään kaivoon, kun muutkin ovat hypänneet?

      Poista
  31. Aivan samaa mieltä! Miettikääpäs Hsl ja muut tänne kommentoivat. Pääkaupunkiseudulla on alueita , jonne pitäisi poikittaislinjoja on Kehä kolmonen Vantaalta, Espoosta ja kirkkonummelta Puuttuu kehä 3 kunnon poikittaisi linjat ainoastaa autolla pääsee päästä päähän. Porttipuistosta ja helsinki outletista vietiin linja 74 jolla olisi päässyt keskustaan. Kuka hullu lähtee kantamaan ikasta ja tai muualta porttipuistostä tai helsinki outletistä kyytitien varteen painavien tavaroiden ja kassien kaan. Tammistosta on tiety linja helsingin keskustaan , eikä sinne muualtakaan päin vantaata kuin autolla. Hsl hakee voittoa ja joukkoliikenne palvelut karsitaan eikä lisätä sinne missä olisi tarvetta. sanotaan vain 800m mertriä on hyvä kävely matka pysäkeille ostosten kanssa? Kun Hsl suunnittelee linjoja kokeilkaa ensiksik onko yhdet toimivat käytönössä ei miten se kartalla näkyy toimivan ruoka kassien kaa tai suurten ostosten kaa tammistosta tai ikeasta.

    VastaaPoista
  32. Te kehotatte niitä haagalaisia, jotka ovat menossa Kamppiin, vaihtamaan bussia Mannerheimintiellä, ja sinnehän menee bussit 37 ja 42, ei siis kovin monta ja odotusaika voi muodostua pitkäksikin. Eikö olisi järkevämpää, että bussi 40 menisi Kamppiin ja ne jotka haluavat Elielinaukiolle vaihtaisivat bussia Manskulla, josta Elieleinaukiolle menee lähes kaikki bussit ja odotusaika ei kasva suureksi.
    Kaikkein järkevintä olisi. että Etelä-Haagasta kulkisi oma bussi Kamppiin, niinkuin joskus ennen oli bussi 32 (Riistavuoresta Simonkentälle).

    VastaaPoista
  33. Tuleeko linjaan 51 mitään muutoksia?

    VastaaPoista
  34. Lassilassa tulee edelleekin säilyttää Pohjois-Haagan asemalta lähtevä linja 40 Rautatieasemalle. Alueella on paljon lapsiperheitä, vanhuksia joilla on paljon käyttöä kyseiselle linjalle matkalla Pohjois- ja Etelä-Haagaan sekä Töölöön. Myöskin 40 on turvannut liikumisen edellytykset yöllä kun junat eivät kulje, monilla on vuorotyö ja muutenkin viikonloppuisin yömatkustajia on paljon. Nykyisessä suunnitelmassa Lassila jätetään ainostaan junan varaan tai vaihtoehtoisesti jopa 0,5 km kävelymatkan päähän pysäkeistä riippuen asuinpaikasta. Tarkoitus on jostain syystä selvästi suosia Kannelmäkeä Lassilan kustannuksella. Tämä ei ainoastaan vaikuta Lassilassa asuvien arkeen vaan myös Haagan alueen asukkaisiin kun 40 tulisi olemaan jo täynnä Kannelmäestä tullessa. Myöskin ajatus Pelimannintien pysäkin käyttäminen aiheuttaa kunnon kiertoreitin Kannelmäen kautta joka lisää matka-aikaa. Kuten suunnittelussa on todettu yö-linjojen toimintaa ei ole suunniteltu joten kokonaisvaikutuksia muutokselle ei tunneta.

    VastaaPoista
  35. Muuttamalla linja 40 pois Pohjois-Haagan asemalta viette samalla ainoan linjan jota käytän töihin kulkiessa, keskustasta tullessa öisin ja iltaisin kun junat eivät enää kulje. Enkä varmasti ole ainoa, koska kaikki ihmiset kun eivät ole töissä keskustassa vaan esim Meilahden sairaalan alueella johon junalla ei kuljeta. Eli tässä muutoksessa viette koko asuinalueen vetonaulan samalla mikä ennen oli hyvät kulkuyhteydet. Ei muuta kuin uutta asuntoa etsimään, jotta jatkossakin pääsisi mahdollisimman vaivattomasti esim. töihin. Vmp! ja linjat on nyt jo aivan tupaten täynnä. Sit taas ihmetellään kun viedään loputkin linjat ja laitetaan yks helvetin runkolinja tilalle et kuinka käyttäjämäärä yllätti hsl:än. Voin säästää teiltä nekin tutkimusrahat kertomalla jo nyt että ei toimi. Vihdintienkin bussit on täynnä jo hämeenkylästä asti niin mitenköhän siihen Yhteen (!) runkolinja 300 bussiin pitäisi mahtua kaikkien muidenkin linjojen käyttäjät ja nyt vielä näköjään lassilankin väki ketkä ennen on käyttänyt bussia 40. Mikä muuten myös on jo nykyisellään aivan täys ihan sama mihin kellonaikaan sitä käyttää.

    VastaaPoista
  36. Käyttämäni linjat 63, 51, ja 43 lopetetaan! Aika hyvin suunniteltu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei 63 lakkauteta vaan reitti muuttuu.

      Poista
  37. Bussilinjan 41 poistamalla:
    - Haagasta ei enää ole suoraa linjaa Kamppiin
    - Haagasta ei enää ole suoraa linjaa Töölöön

    Bussilinjan 63 poistamalla:
    - Kampista ei ole enää suoraa linjaa Haagaan

    Haaga on kasvava alue erityisesti lapsiperheille, jotka tarvitsevat monipuoliset julkisen liikenteen mahdollisuudet ympäri kaupunkia. Ei ole mitään järkeä lähteä karsimaan näitä tärkeitä linjoja kun päin vastoin kapasiteettia ja tarjontaa pitäisi lisätä. En ymmärrä mikä on suunnitelman kantava ajatus, koska säästöjä sillä ei ainakaan saada kun ostovoimaiset kaupunkilaiset suuntaavat jatkossa muualle asumaan.

    VastaaPoista
  38. Hei,linjan 41 lakkauttaminen laskee asumisviihtyvyyttämme ja arkeamme Etelä-Haagassa huomattavasti. Olemme juuri muuttamassa Eliel Saarisen tielle rakentuviin uusiin kerrostaloihin. Tontille tulee kymmenkunta uutta kerrostaloa ja taloihin muuttaa runsaasti uusia asukkaita ja mm. lapsiperheitä. Uskoisin, että emme ole ainoa perhe, jonka lapset jäävät kulkemaan vanhaan kouluun etelämpänä Mannerheimintien varressa. Lasten matka pysäkille pitenee siitä, minkä varaan muuttopäätöksen teimme, eikä matka ole ollenkaan niin turvallinen. Miksi linja 41, joka kulki lähimpänä uusia taloja, lakkautetaan ja käytännössä lasten matka vaikeutuu,vaikka perheasuntojen perässä Haagaan tultiin. Käsittämätöntä touhua,aivan kuin mittavaa määrää uusia asukkaita ei olisi lainkaan huomioitu muutoksessa.

    VastaaPoista
  39. Meilahden suuntaan ei Etelä-Haagasta enää pääse. Mikä heikennys. Kaikki eivät kulje junalla keskustaan töihin. Uutta asuntoa on alettava etsimään, vaikka juuri Etelä-Haagaan mukamas hyvien yhteyksien perässä muutimme.

    VastaaPoista
  40. Ehkä HSL:n pitää vain investoida lisää rahaa Haagan suunnitelmaan, kun lipputuloja on saatu odotettua enemmän, ja niitä varmasti tulee mahdollisten uusien hintojen myötä lisää — mitä olen seurannut periferian keskusteluja, vaikuttaa siltä, että ihmisiä C- ja D-alueilla on siirtymässä autoilusta kk-lippuun. Jos se 40 on paras ehdotus runkolinjaksi, se pysyköön, 52 hoitaa yhteyksiä Kuninkaantammesta Kannelmäkeen ja Haagaan, ja sieltä vielä eteenpäin, 431 pitäisi laittaa nopeammalla aikataululla kulkemaan Kuninkaantammen läpi täysipäiväisesti — ja sitten 41 kulkemaan Pohjois-Haagan asemalta Eliel Saarisentietä Huopalahden aseman sekä Riistavuoren kautta Top/Run -> Kamppi.

    Olen henkilökohtaisesti mitannut 43:n sekä 40:n matka-aikoja — ajallisesti 40 kestää 1-2 minuuttia enemmän kuin 43 reitillä Thalianaukio -> Ruskeasuo. Toivon mukaan HSL saa 40:n Etelä-Haagan lenkin nopeutettua niin, ettei ero enää ole niin kummoinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyviä pointteja! Itsekin olen kiinnittänyt huomiota, ettei 40 ja 43 ero ajallisesti ole kovinkaan merkittävä Haagassa. Sitä on dramatisoitu turhan paljon näissä yleisöpalautteissa. Kauppalantie ja Tunnelitie ovat yleensä erittäin hiljaisia, bussi liikennöi niiden läpi melkoisen sutjakkaasti. Ruuhka-aikana toki vähän enemmän liikennettä, mutta silloin 43:kin usein juuttuu Metsäläntien autojonoihin.

      Toki runkolinjaa varten Etelä-Haagassa olisi syytä tehdä järjestelyjä sujuvan bussiliikennöinnin varmistamiseksi: töyssyt pois Ilkantieltä, Tunnelitieltä ja Kauppalantieltä ja pyrittävä saamaan mahdollisimman toimivat liikennevaloetuudet Vihdintien ja Kauppalantien risteykseen.

      Poista
    2. Juuri näin Tuomas! (Olen sama Anonyymi, kenelle aiemmin vastasit) :)

      Poista
    3. Hyviä parannusehdotuksia linjastoluonnokseen! Harvennetaan vaikka hiukan linjojen 40 ja 52 suunniteltua vuoroväliä, jos 41 uudella reitillä ei olisi muuten mahdollista toteuttaa.

      Poista
  41. Nuijamiestentie 5:ssä ja 7:ssä on runsaasti yrityksiä ja toimistoja sekä kissahoitola. Jos 63 ei palaa reitilleen eikä Nuijamiestentietä tule kulkemaan muukaan bussi etelästä, miten asiakkaat ja työntekijät pääsevät yrityksiin ilman autoa? Onko muutoksista ylipäänsä tiedotettu yrityksiin?

    VastaaPoista
  42. Tämä muutosehdotus ei palvele niitä jotka eniten tarvitsevat julkisen liikenteen palveluja! Riistavuoren monipuolinen palvelukeskus ja Hopeatien palvelukeskus jäävät paitsioon! Alueella asuu paljon ikäihmisiä, joita nykyiset bussilinjat on hyvin palvelleet.
    Ei ole oikein että rollaattoria käyttävä henkilö joutuu vaihtamaan matkan aikana pari kertaa päästäkseen perille!
    Siinä on vaaratekijöitä liiaksi, lisäksi matka-aika pitenee. Eikä ole varmaa että onko seuraavassa vuorossa tilaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Ja kaiken lisäksi vaihtoehtona tarjotaan Huopalahden asemaa ja sen kautta kulkevia linjoja. Ne ovat aivan liian kaukana Riistavuoren asukkaille.

      Poista
  43. Ja adressit.com löytyy 'Ei Haagan ja Kannelmäen liikenneyhteyksien heikennykselle'
    Sinne allekirjoittamaan- tämäkin yritetään tehdä nopeasti eikä missään yhtäkään uutista asiasta- onneksi bussin diginäytöllä oli tänään info ja tuli vahingossa luettua se...

    VastaaPoista
  44. Järjetöntä taas jälleen yritetään huonontaa Haagan bussiyhteyksiä ja pakottaa siis junaan tuon auto/bussivihan takia. Liikennesuunnittelun sivuilla jopa mainostetaan asiakaslähtöisyyttä- on se vitsi

    Vain linja 40 jäisi ja pitkät nivelbussit kapeille Haagan kaduille- absurdia
    Etelä-Haagasta tarvitaan yhteys Kamppiin eli linja 41 pitää säilyttää- lisäksi linja 63 myös, koska menee Haaga-Helian, ammattikoulun ja Nuijamiestentien kautta

    Lisäksi naisihmisille pitää olla lyhyehkö kävelymatka pimeällä kotiin, kun turvattomuus ilta-aikaan kaupungissamme on lisääntynyt huomattavasti...

    VastaaPoista
  45. Linja 43 on palvellut erinomaisesti Hakunimaalla asuvaa autotonta vuorotyötä tekevää. Palvellut myös hyvin viikonloppuisin aikataulullisesti. Toivottavasti Hakuninmaalta säilyisi yhteys ainakin Kannelmäen asemalle Ja kauppakeskus Kaareen. Tuosta selvityksestä en oikein selvää saanut Hakuninmaan osalta. Nämä suunnitellut muutokset heikentävät joka tapauksessa Hakunimaalla asuvien joukkoliikenteen käyttöä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hakuninmaalta Kannelmäkeen pääsee jatkossa linjalla 52

      Poista
  46. Asiasta vitoseen. Kävin huvin vuoksi mittaamassa decibel-arvot Kivihaan pysäkillä Hämeenlinnanväylän vieressä, kun on monesti tuntunut että meinaa aivot räjähtää, kun siellä seisoo odottamassa bussia. Nyt oli sunnuntai-aamu, liikennettä vähän ja rauhallista, mutta silti arvot liikkuivat 85-110 välillä. Sitten astuin bussiin, ja täälläkin sisällä mittari kiertää sen 100:n ympärillä. Mun mittari sanoo, että 90 dB -> ”May be harmful”, 100 -> “Dangerous”, ja yli 120 sitten “Very dangerous”.

    Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos bussilla liikkuu on kuuloaisti koko ajan riskille altistettu. Pysäkillä syynä koviin ääniin oli autojen kovat nopeudet, aivan pysäkin vierestä, täällä bussissa se on tämä bussin dieselmoottori, joka ei taida olla niin hyvin äänieristetty.

    HSL:n alueella metro ja varsinkin lähijunat ovat hiljaisin vaihtoehto. Myös raitiovaunu tuntuu ainakin vaunun sisällä olevan hiljaisempi kuin bussi.

    Mielestäni olisi tärkeää keskustella myös liikenteen meluhaitoista. Ja toivottavasti saadaan niitä paljon hiljaisempia sähköbusseja liikenteeseen nopealla aikataululla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. *Yli 110 dB on siis ”Very dangerous”, eli kuuloaistille hyvin vaarallinen melutaso.

      Poista
  47. Hienoa ehdottomasti, jos Kauppalantielle tulee runkolinja. Verrattuna nykytilanteeseen kannatan, vaikka vaatisi suoran Kamppi-yhteyden lopettamista.

    VastaaPoista
  48. Myönteistä on, että kaupungin ja HSL:n verkkosivuilta löytyy helposti ne poliitikot, jotka tekevät ikävän päätöksen kulun heikentämisestä. Näin se vain menee, että kyseiset päätöksentekijät eivät juuri tule saamaan ääniä seuraavissa kuntavaaleissa eduskuntavaaleista puhumattakaan. Kyllä alueen asukkaat asian muistaa, kun sateessa ja pimeällä odottelevat bussia Vihdintiellä.

    VastaaPoista
  49. Loistavaa, että meitä kuninkaantammelaisia on kuultu ja linjaa 431 suunnitellaan liikennöitävän myös ruuhka-ajan ulkopuolella. Hieman jäi vielä epäselväksi, että missä kohtaa tämä yhteys olisi poissa käytöstä kuninkaantammelaisilta. Eikö siirtymävaiheessa voisi käyttää Perhekunnantien reittiä? Täältä tuntuu olevan yllättävän paljon työmatkaliikennettä Töölöön, joten linja on kyllä tärkeä. Kulkisiko 431 kuinka myöhään suunnitelmissanne?

    VastaaPoista
  50. Kuninkaantammen liikenteestä. Tässä suunnitelmassa ei ole mainittu bussin 66 mahdollisuudesta mitään. Nyt linjan päätepysäkki on paloheinässä tunnelin toisella puolella. jos sitä jatkaa pari pysäkinväliä kuninkaantammeen se palvelee myös kuninkaantammea eikä varmasti pari pysäkinväliä lisää matka aikaa kuin nimeksi. Samalla tulisi tunnelille lisää käyttöä

    VastaaPoista
  51. En edelleenkään ymmärrä miten linjamuutosten jälkeen pääsee kuninkaantammessa meilahti-töölöö aksentille, kysymyksessä työmatkat ja vuorotyö ???? Kohtuutonta jos Helsingin sisällä kestää yli 2h päivässä työmatkat. Apua!!!!!!

    VastaaPoista
  52. Pohjois-Haagan juna-asemalle on päästävä myös bussilla.
    Linja 40 on pidettävä sellaisenaan tai juna-aeman pysäkki lisättävä mukaan suunitelmiin tai tilalle tarvii jonkin korvaavan linjan joka ajaa bussi nro 40 nykyistä reittiä.
    Lisäksi junat lopettavat yöllä liikennöinnin joten nytkin aino kulkuvälinen yöllä on bussi.

    VastaaPoista
  53. Liityntälinjoja joka juna-asemalle.

    VastaaPoista
  54. Vaikka olenkin tyytyväinen siihen, että olette ottaneet palautetta vastaan koskien linjan 431 aikatauluja ja Kuninkaantammen suoran yhteyden toimivuutta keskustan suuntaan, toivoisin silti, ettei tämän muutoksen kanssa pidettäisi minkäänlaista kiirettä.

    Kuninkaantammen eritasoliittymä on vasta suunnitteilla. Tietääkseni Helsingin ja Vantaan kaupungit ovat tämän rakentamisen hyväksyneet, mutta ELY-keskuksen kanta on auki. Kaupunkien ja ELY-keskuksen suunnittelutyö on vasta alussa, ja suunnitelmat tulevat nähtäville vuoden 2020 lopulla. Jos liittymää päästään rakentamaan, onko se valmis 2021, 2022 vai esim. 2023? Samaan aikaan Kuninkaantammeen valmistuu tuhansia asuntoja lisää, eikä alueella ole riittävästi pysänköintipaikkoja, joten valta-osa asukkaista on riippuvaista joukkoliikenteen toimivuudesta. Aluetta on markkinoitu vahvasti myös perhekeskeisenä, joten ei ole perusteetonta olettaa, että alueelle muuttaa paljon lapsiperheitä. Etenkin lastenvaunujen kanssa liikkuville vaihdot ovat hankalia, koska ikinä ei tiedä onko seuraava bussi vaunujen osalta täynnä ja siksi varmuus matkan toimivuudesta on tärkeämpää kuin absoluuttisesti nopeampi matka-aika.

    Tätä vasten pidän erittäin omituisena, että toimivia linjaratkaisuja on lähdetty nyt karsimaan. Jos tätä samaa muutostyötä tehtäisiin vasta siinä vaiheessa kun uuden eritasoliittymän valmistumisajankohta on selvillä, ymmärtäisin tehtävät muutokset paljon paremmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä pistäisin sen 431:n ajamaan Hakuninmaan kautta Kannelmäen eritasoliittymälle, ja pitäisin linjan siellä. Kuninkaantammen eritasoliittymän valmistuttua voisi tilannetta tarkastaa uudelleen.

      Poista
  55. Linjojen 42 ja 52 suunniteltu oikaisu Kannelmäessä ei mitenkään toimi, Kanneltie on siinä aivan liian ahdas. Noin tiheällä vuorovälillä busseja tulee vastakkaisista suunnasta yhtaikaa eivätkä ne mahdu ohittamaan toisiaan.

    VastaaPoista
  56. Tässä kommentteja kuninkaantammelaisen perheen (2 + 2 + 1 auto) näkökulmasta.

    #linja 43: tämän linjan korvaaminen linjalla 52 näytti ihan onnistuneelta lukuunottamatta Kannnelmäen peruskoulun Kanneltien yksikön pysäkkejä. Linja 52 kiertää ko. yksikön kaukaa ja pakottaa ala-asteen oppilaat ylittämään tien jokaiselta pysäkkivaihtoehdolta. Kaikki pysäkit ovat kaukana koulusta. Kysyisinkin nyt että miksi linja 52 ei kulje Kanneltien kautta ?

    #linja 431 ennen Kuninkaantammen liittymän valmistumista: Ehdotamme 431 linjan reittiä kulkemaan Hakuninmaan kautta Kuninkaantammen läpi, kunnes uusi Kuninkaantammen liittymä on valmis. Tämä korvaisi mm. poistuvan linjan 415 (ei kylläkään korvaa hyvää yhteyttä esim. Jumboon). Lisäksi toivomme että 431 kulkee myös viikonloppuisin (la ja su) vähintään 30 minuutin välein. Mieluummin useammin. Runkolinja 400 kyllä palvelee Hämeenlinnan väylällä, mutta kaikki eivät sinne jaksa tai pysty kävelemään.

    #linja 431 uuden liittymän valmistumisen jälkeen: Toivomme että 431 kulkee myös viikonloppuisin (la ja su) vähintään 30 minuutin välein. Mieluummin useammin.

    #linja 52: linjan 43 suunniteltiin jatkuvan Pitkäkosken majalle saakka. Tuleeko linjan 52 päätepysäkki majalle ?

    Kiitoksia

    VastaaPoista
  57. #linja 66: Tätä linjaa voisi jatkaa Paloheinän tunnelin läpi Kuninkaantammeen. Tällä tavalla saataisiin Kuninkaantammesta suora linja keskustaan, Kehä1:lle, Käpylän asemalle ja tunnelille lisää käyttöä.

    VastaaPoista
  58. Kannatan Jannen ehdotusta. Vielä kun saisi jatkettua Kuninkaantammesta esim. Myyrmäen asemalle niin olisi täydellinen yhteys.

    VastaaPoista
  59. Kannatan Jannen ehdotusta.Vielä kun saisi jatkettua Kuninkaantammesta esim Myyrmäen asemalle niin olisi täydellinen yhteys

    VastaaPoista
  60. Yhden tiheästi liikennöivän linjan vaihtoehto tulee varmasti palvelemaan Etelä-Haagan liikenneyhteyksiä varsin kohtuullisella tasolla, etenkin käyttäessään reittiä Tunnelitie-Kauppalantie-Mannerheimintie-Elielinaukio. Toivottavasti yhteys pidetään sitten jatkossakin tiheänä, sillä se tulee kuitenkin korvaamaan kolmea jo nyt varsin tiheästi liikennöivää linjaa (40,41 ja 63).

    Kahden linjan muodostaminen esim. nykyisten linjojen 40 ja 41 reittejä hyödyntäen palvelisi kuitenkin huomattavasti paremmin alueen yhteyksiä ja säilyttäisi totutun suoran yhteyden myös Topeliuksenkadun kautta Kamppiin. Tämä ratkaisu palvelisi paremmin myös yhteyksiä Meilahden sairaala-alueelle ja Toolön torin suuntaan.
    Kampin suuntaan kuljettaessa on tietenkin mahdollista käyttää myös tätä usein mainittua vaihdollista yhteyttä (linjat 37 ja 42). Vaihto toimiikin varmasti teoriassa, mutta epäilen vahvasti, että käytännössä moni tulee kuitenkin muuttamaan liikkumistottumuksiaan tältä osin ja tarvittaessa kävelemään mieluummin parisataa ylimääräistä metriä (esim. Meilahden saairaala-alueelle, Töölön torille tai Kampiin) kuin jää lähelle määränpäätä odottamaan kahta harvoin kulkevaa linjaa.

    Näkisin, että kahden linjan perustaminen olsi täysin mahdollista myös nykyisellä kustannustasolla ainakin Etelä-Haagan osalta, sillä alueelta ollaan karsimassa peräti kolme linjaa (41,52 ja 63). Luulisi näiden linjojen karsimisesta syntyvän myös kustannussäästöä, jonka voisi edelleen käyttää Etelä-Haagan liikenneyhteyksien ylläpitoon.

    VastaaPoista
  61. Hyvältä näyttää Maununnevan näkökulmasta, ja tuntuu järkevältä suoraviivaistaa reittejä Kannelmäen ostarin tuntumassa. Tosiaan Kanneltien/Soittajantien pätkää syytä tarkastella mm. pysäköinnin osalta.

    VastaaPoista
  62. 51 tarvitaan edelleen! muuten yhteydet vihdintieltä haagan alueelle kärsivät 51 :sen puuttumisen ja raidejokerimuutosten takia! vaihtojen tai kävelyn määrä kasvaa kohtuuttomaksi

    VastaaPoista
  63. Ehdottomasti 51 säilytettävä. Todella hyvä, sujuva poikittaislinja. Tuntuu että näissä suunnitelmissa unohdetaan matkan varrella olevat kohteet, koulut, työpaikat, kulttuuri, liikunta. Haagalaisilta ennenkaikkea ollaan viemässä
    sujuvat yhteydet, 40 ja 41 säilytettävä.

    VastaaPoista
  64. Olisko mahdollista, että linja 40 kääntyisi Topeliuksenkadulle Töölöön ja ajaisi Kampin alikäytössä olevaan terminaaliin?
    Sehän oli länsimetron avaamisen aikoina suunnitelmissa, että lähes kaikki Elielinaukion bussit menisivät Kampin terminaaliin. Elielinaukiolle pääsee Haagasta junaan vaihtamalla ja Mannerheimintien pysäkeille vaihtamalla raitiovaunu 10:iin vaikka Kuusitien pysäkillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lauttasaaren linjoja ollaan mitä luultavimmin laittamassa Kamppiin.

      Poista
    2. Lauttasaaren 20 minuutin välein kulkeva bussilinja ei täytä Kampin terminaalin kapasiteettia niin paljon, etteikö sinne Haagan linjan päätepysäkki mahtuisi.

      Poista
    3. HSL tietää varmasti paremmin kuin minä, mitä ollaan suunnittelemassa Kampin varalle. Lauttasaaren linjoista olen ollut lukevinani, kommenttina Kampista.

      Mielestäni Kamppi ei ole mikään täydellinen terminaali pohjoiseen vieviä linjoja varten, Rautatienkadut ovat hyvin ruuhkaiset suuri osa vuorokaudesta, bussit liikkuvat hyvin hitaasti Kamppi -> Mannerheimintie, Kamppi -> Runeberginkatu.

      Poista
  65. Maununnevasta vanhusten päästävä Elielin aukiolle ja juniin siellä rauhassa vaihtamatta moniin liikennevälineisiin. 52 menee Otaniemeen. Eiköhän opiskelijat vielä jaksa kävellä metrolle ja juniin, toista on vanhusten ja sairaiden laita.
    Kannelmäen Vanhan ostarin kiertävät 42 ja 52. Maununnevalaiset vanhukset ja sairaat käyttävät apteekkia ja kauppoja. Onko tarkoitus saada ne pois ?

    VastaaPoista
  66. Asun Kannelmäen vanhan ostarin vieressä. Autottomana ihmisenä arvostan lähelle tulevaa bussia. Olisi kiva jos 42 kiertäisi edelleen ostarin kautta. Se on Kamppiin kulkiessa kätevä yhteys. Jos 43 poistuu kokonaan, olisi hyvä jos uuden linjan 40 pysäkki olisi lähellä ostaria tai ostarilla. Jos bussille tulee pidempi kävelymatka, en todennäköisesti kulje juuri bussilla. Lähelle tuleva bussi on kätevä, jos on esimerkiksi painavaa kannettavaa. Myös myöhään liikkuessa on turvallisemman tuntuista jos pääsee bussilla kodin viereen. Tässä naapurustossa näyttäisi asuvan aika paljon vanhuksia, toivon myös heidän puolestaan, että kävelymatka bussille pysyisi kohtuullisena. Tiheämmät vuorovälit on hyvä asia. Toivoisin myös, että illalla bussit voisivat mennä hieman tiheämmin kuin nyt.

    VastaaPoista
  67. Täytyy olla vaihdoton bussiyhteys Elielinaukion lisäksi myös Kamppiin, koska muuten esteettömyys kärsii; esimerkiksi nyt Rautatientori ei toimi jatkoyhteytenä hissiä tarvitseville hissien ollessa pois käytöstä. Vaihdon tekeminen on muutenkin erityisen hankalaa vanhuksille, liikuntarajoitteisille ja lapsiperheille, joten muutos ei koske kaikkia samanarvoisesti.

    Lisäksi Kampista lähtevät myös pitkän matkan bussit, ja siellä on kauppakeskus, ravintoloita sekä ilmaiset julkiset vessat, joten sitä käytetään eri tarpeista kuin Rautatientorin ympäristöä. Kampissa on myös mahdollisuus odottaa bussia sisällä, mikä on varsinkin syksyllä ja talvella mukavampaa kuin ulkona odottaminen.

    Yleisesti liikennevälineiden vaihtaminen vähentää julkisen liikenteen käytön mielekkyyttä. Vaihtamiseen liittyy myös aina riski jatkoyhteyden epäonnistumisesta. Vaihtoyhteydet houkuttavat valitsemaan yksityisautoilun, mikä lisää ruuhkia eikä ole hyväksi ilmastotavoitteille eikä ilmanlaadulle.

    VastaaPoista
  68. Vanhan ostoskeskuksen pysäkit Kannelmäessä ehfottomasti säilytettävä. Ovat vilkkaass akäytössä sekä 43 että 42 linjalla molempiin suuntiin aikaa katsomatta. Lähistöllä asuu paljon ikäihmisiä ja jatkossa enenevissä määärin porukkaa uusien asuintalojen rakennuttua. Pysäkit ovat kuin Kantsun toisen keskustan ytimessä, kuten pysäkit yleensä ruukaavat olla.

    VastaaPoista
  69. Uudistuksenne ei ollenkaan kannata julkisen liikenteen käyttöön Haagassa. Uudistus saa todennäköisesti monet kulkemaan yksityisautolla, koska matka-ajat kasvavat aivan älyttömiksi hitaiden reittien (Etelä-Haagan hidasteet, liikenneympyrät ja liikennevalot) takia sekä pakollisten vaihtojen takia. Haagaa taas ei ole suunniteltu autoille, joten etenkin ruuhka-aikaan liikenne tulee sitten seisomaan entistä pahemmin.

    VastaaPoista
  70. En kannata uudistusta. Matka-aika Pohjois-Haagaan tulee pitenemään huomattavasti. Nyt matka-aika bussilla 40 esimerkiksi Pohjois-Haagan ostoskeskukselle Näyttelijäntielle on 25 minuuttia ei-ruuhka-aikaan, 35 minuuttia ruuhka-aikaan. Tällä uudistuksella on hyvä, jos päästään edes 45 minuuttiin perille Pohjois-Haagan ostoskeskukselle, kun bussit tulevat olemaan täynnä. Bussi 43 on ollut nopeampi ja parempi vaihtoehto Pohjois-Haagaan, koska se menee nopeammin Hämeenlinnanväylää. Olen kuullut, että HSL:n pitäisi suunnitella reitit niin, että matka-aika saa olla korkeintaan kaksinkertainen verrattuna siihen mitä matkaan menisi yksityisautolla. Yksityisautolla Pohjois-Haagan ostoskeskukselta esimerkiksi Elielinaukiolle menee 15 minuuttia, Töölön ym. lääkäripalveluihin vähemmän aikaa.

    VastaaPoista
  71. Onkohan niin, että tässä ollaan rakentamassa jotain pikaratikkasysteemin mukaista yhteysliikenneverkkoa? Siinähän aiotaan vähentää bussilinjoja, tulee vaihtopysäkkejä ym. Ikävä vaan,että pikaratikoiden tuloon menee ehkä kymmeniä vuosia. Bussien vähentämisessä ei kuitenkaan aikailla. Suunniteltu bussilinja 40 nivelbusseineen ei todella ole mikään pikaratikka. Siihen tarvittavat kalustohankinnat ja pysäkkien laajentamiset maksavat maltaita. Eikö voitaisi mennä nykysysteemillä kunnes uudet raitiolinjat oikeasti ovat olemassa?

    VastaaPoista
  72. Uudistus on huono. Matka-aika Kannelmäkeen bussin 43 korvaavalla bussilla 40 hidastuu huomattavasti, kun reitti kulkee Etelä-Haagan kautta. Bussilinja 43 on säilytettävä nykyisen mukaisena, sillä tie Etelä-Haagassa on lisäksi töyssyinen ja aiheuttaa matkapahoinvointia. Kun Pohjois-Haagan kautta kulkevat nykyiset linjat 43 ja 41 lopetetaan, tulee uusi linja 40 olemaan niin täynnä, ettei istumaan pääse, kun nykyinenkin bussi 43 on täynnä jo nyt. Pohjois-Haagan bussilinjat 40 ja 41 sekä nykyinen 43 tulee säilyttää nykyisenä. Ei ole järkevää, että Pohjois-Haagaan menisi vain yksi suora linja keskustasta, mikä on hidas, vaan kaksi eri reittiä kulkevaa nopeaa linjaa on järkevämpi. Pohjois-Haagasta on päästävä myös Kamppiin suoralla linjalla ja 41 palvelee myös Kannelmäen asukkaita. Jos uudistus toteutetaan, niin henkilöautoliikenne jo ennestään ruuhkaisella Näyttelijäntiellä lisääntyy. Myös bussiyhteys Pohjois-Haagan asemalle Näyttelijäntieltä on säilytettävä.

    VastaaPoista
  73. Yksi linja (40) ei mitenkään riitä korvaamaan kolmea keskustan suuntaan menevää linjaa 40, 43 ja 41, jotka eivät todellakaan ole olleet tyhjäkäytöllä tällä hetkellä. Linja 43 on aina aivan täynnä ja linjalla 40 matkustaa myös paljon väkeä. Yhteys Pohjois-Haagan asemalle on myös säilytettävä.

    Todella huono uudistus. Matka-aika Kannelmäkeen tulee pitenemään huomattavasti, jos käytettävä linja tulee olemaan uusi linja 40. Matka-aika tulee varmasti olemaan yli 45 min ja Kannelmäessä asuu runsaasti asukkaita. Nyt linjalla numero 43 on päässyt kätevästi esimerkiksi Mannerheimintieltä Kannelmäkeen. Linjalla 40 pitäisi kiertää Etelä-Haagan töyssyisen tien kautta. Lisäksi linjalle 40 tulee hidasteeksi Kannelmäestä vielä (vs. Pohjois-Haagan asema) vielä lisää yhdet liikennevalot ja kaksi liikenneympyrää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. korvaapas JUnalla pääsee nopeammin keskustaan huopalahdesta.

      Poista
  74. Linja 40 Kamppii ehdottomasti!!!!!!

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.